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Knowing Blood: Medical Observations, Fluid Meanings

This exhibition is about observations, meanings, and understandings of blood from the late 15th to the mid-20th century. Blood has long been a powerful and evocative symbol, signifying themes from life, identity, community and kinship to sex, lineage, violence and death. Practices of observing blood in experiment, diagnosis, and therapy have also varied widely: a melange of cells seen under a microscope, a pulse felt by a trained touch, the taste of blood from a barber-surgeon’s bowl, a map comparing hematological and racial groups. Modern Western medicine has known not one but many kinds of blood.

Knowing Blood queries how various practices of observation have encountered the multifarious meanings of blood and negotiated new medical knowledge. The objects, texts, and images displayed here are drawn from the collections of the Osler Library of the History of Medicine, the Humanities and Social Sciences and Schulich Libraries, the Maude Abbott Medical Museum, and le Musée des Hospitalières de l’Hôtel-Dieu de Montréal. Five thematic cases highlight different historical approaches to observation, their relation to changing systems of medical practice and to blood’s broader meanings. We invite you to explore this rich 400-year history of knowing and observing the most vital of bodily fluids.

This exhibition will run until August 2016.

 

Sang sens : observations médicales, interprétations fluides

Cette exposition porte sur l’observation, la signification et les représentations du sang de la fin du XVe au milieu du XXe siècle. Évoquant des thèmes de vie, d’identité, de communauté et de parenté, mais aussi de sexe, de génétique, de violence et de mort, le sang constitue depuis des siècles un symbole puissant. Les pratiques d’observation du sang dans les contextes expérimental, diagnostic et thérapeutique ont par ailleurs largement varié; depuis un mélange de cellules aperçu sous un microscope à un pouls tâté minutieusement, en passant par une certaine odeur détectée après une saignée ou encore une carte du monde comparant divers groupes hématologiques et raciaux. La médecine occidentale contemporaine a ainsi connu non pas un mais bien plusieurs types de sang.

Sang sens interroge les croisements multiples entre ces diverses pratiques d’observation et d’interprétation ayant contribué à la mise en place de nouveaux savoirs médicaux. Les objets, textes et images ici exposés sont tirés des collections de la bibliothèque Osler d’histoire de la médecine, de la bibliothèque des sciences humaines et sociales et de la bibliothèque Schulich, du Musée médical Maude Abbott, et du Musée des Hospitalières de l’Hôtel-Dieu de Montréal. Cinq vitrines thématiques mettent en évidence différentes facettes historiques de l’observation ainsi que leur relation avec les systèmes de la pratique médicale et les significations variées du sang dans divers discours. Nous vous invitons à découvrir cette histoire riche de 400 ans au sein de laquelle a été imaginé et montré le plus vital des fluides corporels.

 

Recent events

  • Sanitizing Style: Germ Theory and Fashion at the Turn of the Century, curated by Cynthia Tang and Anna Dysert. September-December 2015.
  • On the Surface/Skin Deep, curated by Sylvie Boisjoli and and Shana Cooperstein. Read exhibition talks from the curators in the spring 2015 issue of the Osler Library Newsletter (no. 122). Follow link to an interview with the curators on our blog.

  • The Literature of Prescription: Charlotte Perkins Gilman and The Yellow Wallpaper.  A Biography of Neurasthenia in the late 19th and early 20th Centuries. Curated by Prof. Andrea Tone. September-April 2014.

Other events and exhibits

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