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Hybrid Event | Trance, Dance, and Surrealism: Françoise Sullivan & Les Automatistes in World War II-era Montréal

Thursday, November 16, 2023 17:30to19:00
Chancellor Day Hall Moot Court, 3644 rue Peel, Montreal, QC, H3A 1W9, CA

La version française suit

Join the McGill Libraries, the Department of Art History and Communication Studies, and the CIAC (Centre international d’art contemporain de Montréal ) for a talk by special guest Abigail Susik celebrating the creative life and work of artist and dancer Françoise Sullivan.

Toward the end of 1941, and in the midst of World War II, a group of art school students from the École des beaux-arts in Montréal gathered in the studio of painter and drawing teacher Paul-Émile Borduas. The students wanted to meet with Borduas to discuss the fine arts scene in Quebec and hear his news about the international Surrealist Movement and the exile of many surrealists from Vichy France. Among the students was the artist and dancer Françoise Sullivan, who went on to become one of the key members of the group that formed that night in Borduas’s studio, a network of artists that eventually came to be known as the Automatist movement (1941-48).

Although ‘Les Automatistes’ were profoundly influenced by surrealism, they also sought to distinguish themselves from the Surrealist Movement and “go further,” according to Sullivan, than any of the prior avant-garde experiments. This lecture will consider Françoise Sullivan’s decades-spanning artistic production in light of the history of the Surrealist Movement, focusing on the relationship of her dance works to surrealist psychic automatism, the surrealist interest in trance states, and the surrealist sabotage of the productivist mindset of capitalism. Exploring research discoveries made during her recent extended interview with Sullivan, art historian Abigail Susik will consider Sullivan’s work in relation to relevant examples of surrealist dance and performance by Hélène Vanel, Alice Farley, and Meret Oppenheim. How did Sullivan build on the lessons of Borduas and her interest in surrealism, all the while forging new pathways that diverge away from the history of surrealist dance and performance toward a unique medium of expression?

This will be a hybrid event, with online attendance possible for those who require it. This talk will be in English.

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About the speaker

In her wide-ranging research devoted to modern and contemporary Art History and visual culture, Abigail Susik focuses on the intersection of international surrealism with anti-authoritarian protest cultures. She is the author of Surrealist Sabotage and the War on Work (Manchester University Press, 2021) editor of Resurgence! Jonathan Leake, Radical Surrealism, and the Resurgence Youth Movement, 1964-1967 (Eberhardt Press, 2023), and coeditor of the volumes Surrealism and Film after 1945: Absolutely Modern Mysteries (Manchester University Press, 2021) and Radical Dreams: Surrealism, Counterculture, Resistance (Penn State University Press, 2022). Her work has been published in the New York Times, Washington Post, and Los Angeles Review of Books, and she has contributed many essays to publications on the history of the avant-garde, including Surrealism Beyond Borders (Metropolitan Museum of Art; Tate Modern, 2021). Susik is a founding board member of the International Society for the Study of Surrealism and an Associate Professor of Art History at Willamette University.


Transes, danse et surréalisme : Françoise Sullivan et les Automatistes dans le Montréal de la Seconde Guerre mondiale

Joignez-vous à l'équipe des bibliothèques de l'Université McGill, au Département d’histoire de l’art et d’études en communication et au Centre international d’art contemporain de Montréal (CIAC) à l’occasion d’une conférence que donnera Abigail Susik, invitée spéciale qui célèbre la vie créative et le travail de l’artiste et danseuse Françoise Sullivan.

Vers la fin de 1941, et au cœur de la Seconde Guerre mondiale, un groupe d’étudiants de l’École des beaux-arts de Montréal se réunit dans le studio du peintre et professeur de dessin Paul-Émile Borduas. Les étudiants tiennent à discuter avec lui de la scène des beaux-arts au Québec et l’entendre leur donner des nouvelles du mouvement surréaliste international et de l’exil de nombre d’artistes de ce mouvement de Vichy, en France. Parmi eux, Françoise Sullivan, artiste et danseuse, qui devient un des membres essentiels du groupe formé ce soir-là dans le studio de Borduas, soit un réseau d’artistes connus sous le nom de « mouvement automatiste » (de 1941 à 1948).

Si le surréalisme influence profondément les Automatistes, selon Françoise Sullivan, les artistes cherchent par ailleurs à se distinguer du mouvement surréaliste et à « aller plus loin » que toute expérience avant-gardiste précédente. La conférence couvrira la production artistique de Françoise Sullivan qui s’étale sur des décennies à la lumière de l’histoire du mouvement surréaliste et s’attachera à la relation entre son travail en danse et l’automatisme psychique surréaliste, l’intérêt surréaliste au cours des transes et le sabotage surréaliste de l’état d’esprit productiviste du capitalisme. Au fil des découvertes qu’elle a faites dernièrement à l’occasion d’une longue entrevue que lui a accordée Françoise Sullivan, l’historienne de l’art Abigail Susik abordera l’œuvre de l’artiste en lien avec des exemples pertinents de danse et de performances surréalistes d’Hélène Vanel, d’Alice Farley et de Meret Oppenheim. Comment Françoise Sullivan a-t-elle tiré parti des leçons de Borduas et de son intérêt pour le surréalisme tout en ouvrant de nouvelles voies qui s’écartent de l’histoire de la danse et des performances surréalistes pour déboucher sur un médium d’expression unique?

Il s’agit d’une activité hybride à laquelle les intéressés peuvent participer en ligne s’ils le demandent.  La conférence se déroulera en anglais.

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À propos de la conférencière

Les vastes recherches en histoire de l’art moderne et contemporain et en culture visuelle d’Abigail Susik portent sur l’intersection du surréalisme international et des cultures de protestation contre l’autorité. On lui doit Surrealist Sabotage and the War on Work (Manchester University Press, 2021)Resurgence! Jonathan Leake, Radical Surrealism, and the Resurgence Youth Movement, 1964-1967  (Eberhardt Press, 2023), qu’elle a édité, et les volumes Surrealism and Film after 1945: Absolutely Modern Mysteries (Manchester University Press, 2021) et Radical Dreams: Surrealism, Counterculture, Resistance (Penn State University Press, 2022) qu’elle a co-édités. Outre ses travaux qui ont été publiés dans le New York Times, le Washington Post et le Los Angeles Review of Books, elle a contribué à de nombreux essais sur l’histoire de l’avant-garde, dont Surrealism Beyond Borders (Metropolitan Museum of Art; Tate Modern, 2021). Mme Susik figure parmi les membres fondateurs de l’International Society for the Study of Surrealism et elle est professeure agrégée d’histoire de l’art à l’Université Willamette.


Thanks | Remerciements

La Conférence d’Abigail Susik est présentée et rendue possible grâce à la collaboration et au financement du Centre international d’art contemporain de Montréal et de l’Université McGill via le Département d’histoire de l’art et d’études en communication, la Collection d’arts visuels, la Bibliothèque de l’université McGill et la Faculté de Droit/Maison Ross où est donnée la conférence.

This event is presented and made possible by the collaboration and support of the Centre International d’art contemporain de Montréal and McGill University. Support from the Department of Art History & Communication Studies, the McGill Visual Arts Collection and the McGill Library as well as the McGill Faculty of Law and Ross House, where the event is taking place.

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