Laura Bourrel

Academic title(s): 

Faculty Lecturer

Contact Information
Email address: 
laura.bourrel [at] mcgill.ca
Office: 
Ferrier 448
Teaching areas: 

Coordination of FRSL 101, 102, 105, 302 and 303

Degree(s): 

Master’s Degree in Language Didactics, Faculty of Education, UQAM, Montreal, Canada
Bachelor’s Degree in Applied Foreign Languages (English–Spanish), Université Bordeaux Montaigne, France 

 

Biography: 

Laura Bourrel holds a Master’s degree in Language Didactics from UQAM and a Bachelor’s degree in Applied Foreign Languages from the University of Bordeaux. She has several years of experience teaching French as a second language to adult learners in a university setting. Since the summer of 2021, she has been teaching at the French Language Centre at McGill University. Her research interests include the development of intercultural communication competence in second language learning, the teaching of inclusive French, as well as feminist and queer language practices.

 

Areas of interest: 
  • Development of intercultural communication competence
  • Language and gender
  • Feminist and queer language practices
  • Inclusive French in FSL/FLE (French as a Second/Foreign Language)

 

Selected publications: 

Language method

Bourrel, L. et Vergues, M. (2023). Vivre Montréal, en français ! Partie 2 [Méthode de français]. Montréal : McGill University.  

Bourrel, L. et Vergues, M. (2022). Vivre Montréal, en français ! Partie 1 [Méthode de français]. Montréal : McGill University. 

Bourrel, L. (2021). « Représentations et pratiques déclarées d'enseignants de langue seconde à l'égard de la compétence de communication interculturelle dans le contexte des écoles privées juives ultra-orthodoxes » Mémoire. Montréal (Québec, Canada), Université du Québec à Montréal, Maîtrise en didactique des langues. 

 

Selected talks and presentations: 

Bourrel, L. et Vergues, M. (2025, mai). Le genre dans les manuels de FLE/FLS de niveau A1 : quelles approches didactiques en contexte nord-américain ? 92ᵉ Congrès de l’ACFAS. Montréal, Canada.  

Bourrel, L. et Vergues, M. (2025, février). Accompagnement des étudiant·es issu·es de groupes minorisés : quel rôle pour les manuels de FLE-FLS de niveau A1 ? 8e Colloque international sur l’enseignement du français langue étrangère. San Juan, Puerto Rico. 

Bourrel, L. et Vergues, M. (2024, mai). La réalisation du genre dans les manuels de FLE/FLS de niveau A1 : quelles approches didactiques en contexte nord-américain ? Colloque international Décrire et enseigner les langues sous le prisme du genre. Nancy, France.  

Bourrel, L. et Sénat, J. Le développement de la compétence de communication interculturelle à la lecture de textes de fiction simples/simplifiés et non-simplifiés en langue seconde. Université Toulouse – Jean Jaurès, 24e rencontres des chercheuses et des chercheurs en didactique de la littérature, octobre 2023 

Papin, K. et Bourrel, L. (2022, mai). Apprentissage du vocabulaire en L2 : le potentiel des images immersives. Congrès de l’ACLA, Montréal.  

Bourrel, L. (2021, février). Représentations et pratiques déclarées d’enseignants de langue seconde à l’égard de la compétence de communication interculturelle dans le contexte des écoles privées juives ultra-orthodoxes. Concours de vulgarisation de la recherche en éducation, UQAM, Montréal.  

Bourrel, L. (2020, mars). Représentations et pratiques déclarées d’enseignants de langue seconde à l’égard de la compétence de communication interculturelle en contexte juif ultra-orthodoxe. Colloque Les Juif.v.es et les autres, Université de Montréal. 

Back to top