Law Student Affairs Office

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Call for proposals – Student-initiated seminars

Objectives
The student-initiated seminar is a vehicle that is available for B.C.L., LL.B. students to propose, organise, and run their own seminars, under the supervision of a fulltime Faculty member. Among the objectives of this vehicle are the following: to give students an opportunity to reflect on teaching and learning and to be involved in course design;  and to provide space for experimenting with innovative teaching and learning strategies.

Application procedure
Veuillez soumettre vos propositions au Secrétariat aux études (sao.law [at] mcgill.ca) avant le 9 mars 2018 à 15h00. Jusqu'à deux propositions seront sélectionnées pour l'année académique 2018-2019. Le contenu des propositions est décrit ci-dessous.

Crédits octroyés pour la préparation du séminaire
Les propositions sont rédigées, et les séminaires organisés et animés par des équipes de 2 ou 3 étudiants (les « animateurs »), sous la supervision d’un membre à temps plein de la Faculté (le « superviseur »). Les animateurs des séminaires peuvent s’inscrire à un cours de 2 crédits (à titre provisionnel, nous nous servons du véhicule ‘Group Assistants’) pendant la session qui précède la présentation du séminaire, afin de préparer le séminaire, la liste de lectures, le site internet pour le cours, les méthodes d’évaluation, la planification préliminaire des sessions, et de faire tout autre travail préparatoire qui s’impose.

Rôles
Le superviseur / Supervisor
Le superviseur agit comme personne-ressource pour les animateurs et les autres étudiants inscrits au séminaire. Normalement, il ou elle n’assistera pas au séminaire. Il ou elle aidera les animateurs à préparer le plan du cours, la liste de lectures, la méthode d’évaluation ainsi que les stratégies d’enseignement.

Les animateurs / Convenors
Les animateurs sont responsables du déroulement du séminaire. Toutefois, il est entendu que tous les étudiants inscrits au séminaire doivent y participer de façon active. Les animateurs pourront, par exemple, demander aux étudiants de mener la discussion à tour de rôle. Le rôle des animateurs n’est pas celui du professeur dans le cadre d’un cours magistral. Ordinarily, convenors must have a CGPA of at least 2.7. Students interested in convening a student-initiated seminar are encouraged to register in the Legal Education Seminar.

Le Secrétariat des études en droit (SED)
Tous les règlements et politiques habituels s’appliques aux séminaires initiés par les étudiants. Les animateurs sont fortement encouragés à collaborer étroitement avec le SED pour tout ce qui concerne les aspects administratifs du séminaire.

Evaluation
The course is evaluated on a pass/fail basis. The supervisor has ultimate responsibility for assigning and entering final marks. However, it is possible to opt for a peer evaluation process in which comments and feedback are given by students on each other’s work.

If peer evaluation is employed, the course convenors, in conjunction with the supervisor, must develop marking templates or guidelines and map out the process through which peer evaluation is to proceed. Decisions will need to be made as to whether evaluation will be anonymous; whether students will submit their work to one other student or to the larger group for evaluation; and how comments and feedback will be communicated. Convenors who opt for peer evaluation are strongly advised to consult Teaching and Learning Services for advice and guidance. Peer evaluation should not result in the awarding of marks or the ranking of assignments.

Proposal outline
Proposals must contain the following elements:

  1. Course title, course description, and learning objectives (50-100 words);
  2. Name of supervisor (must be a fulltime Faculty member), accompanied by a communication from the supervisor stating that s/he has agreed to take on this role (the supervisor may communicate directly with the Associate Dean (Academic) and SAO);
  3. List of student convenors and year of study;
  4. Brief description of the nature of the work that the student convenors will perform, with a description of the division of labour (a few sentences);
  5. A list of the major topics to be covered and sections into which the semester will be divided, if applicable (1/2 page)
    a) Note: A detailed course outline is not required at this time;
  6. A proposed method of evaluation (about one paragraph)
    a) Indicate the type of method(s) of evaluation proposed (e.g. participation, written assignment, examination, etc.
    b) Provide a brief rationale for the method(s) of evaluation selected
    c) University regulations stipulate that a final examination cannot be worth more than 75%; optional assignments are permitted;
  7. A brief description of the course format and an indication of the types of teaching and learning techniques and strategies that will be used, along with a rationale (100 words)
    a) Preference will be given to proposals that show evidence of research and reflection on teaching and learning. Innovations in teaching strategies and approaches are strongly encouraged;
  8. Curricula vitae of all convenors.

Mises à jour de l'offre de cours

Restez au courant de tout changement et soyez informés – Course Offerings 2017-2018.


BCL/LLB Program Brochures

Icon: flyerThe brochures below outline the BCL/LLB program requirements. As there were changes between the 2014-2015 program, the 2015-2016 program, and the 2016-2017 program, we have posted all three program brochures for reference: