Favoriser l’accès aux soins de santé pour les minorités linguistiques

Quel est l’objectif du programme?

Encourager de nouvelles recherches innovantes qui abordent les problèmes qui surviennent autour de l’accès aux soins de santé et aux services sociaux pour les minorités linguistiques du Québec en amenant du soutien à des étudiants qui ne sont pas présentement affiliés au Projet de formation et de maintien en poste des professionnels de la santé via du mentorat, de la formation et du financement.

À qui s’adresse le programme?

·         Aux étudiants en fin de premier cycle ou aux étudiants des cycles supérieurs de toute université québécoise dont le sujet de recherche actuel ou proposé porte sur la langue (travaux dirigés, thèse de programme, projets d’études supérieures)

·         Les candidats qui souhaitent étudier les impacts financiers qu’ont les barrières linguistiques sur la santé et les services sociaux sont particulièrement encouragés à appliquer.

Que font les étudiants?

·         Ils participent aux séminaires de l’IPSS environ une fois par semestre.

·         Ils développent leur proposition de recherche sur des thèmes liés à la santé, aux services sociaux et à la langue.

·         Ils présentent leurs recherches portant sur la politique à la communauté de l’IPSS.

Où et quand le programme aura lieu?

·         À l’IPSS (Maison Charles Meredith) 

·         Les boursiers demeurant à l’extérieur de Montréal sont demandé(e)s de venir à l'IPSS une fois par semestre

Quel est le montant des bourses?

·         4000$

Combien de bourses sont disponibles?

·         L’enveloppe de 20,000$ sera divisée entre un maximum de cinq candidats

·         Notez qu’en raison de la nature très spécialisée de ce programme, il est beaucoup moins compétitif que les autres programmes de l’IPSS.


Description du programme

Le programme Langue et santé à l’intention des étudiants constitue une occasion unique d’arrimer l’expertise des membres du réseau Accès aux soins de santé pour les minorités linguistiques, ASSML, au champ d’études de l’Institut des politiques sociales et de la santé (IPSS), dans le but de soutenir les jeunes chercheurs souhaitant contribuer au mieux-être de leur communauté. Ce partenariat a pour objectifs de :

1. Promouvoir le développement d’une recherche inédite et novatrice portant sur l’amélioration de l’accès aux soins de santé pour les minorités d’expression anglaise au Québec, en offrant aux étudiants qui ne font pas déjà partie du Projet de formation et de maintien en poste des professionnels de la santé un soutien sous la forme d’un mentorat, d’une formation ou d’un financement.

2. Doter les étudiants qui s’intéressent à l’accès aux soins de santé pour les minorités linguistiques des habiletés et des outils qui leur permettront d’entrer en contact avec d’autres chercheurs et avec l’ensemble de la communauté, au moyen d’une formation sur les systèmes de soins de santé et l’élaboration des politiques et la mise en pratique des connaissances.

Le volet recherche du Projet de formation et de maintien en poste des professionnels de la santé réunit un réseau de chercheurs (ASSML), dont les travaux portent sur l’accès aux soins de santé pour les minorités linguistiques. Cette recherche s’inscrit dans un mouvement croissant qui vise à mieux comprendre le phénomène de la communication entre le praticien et le patient ainsi que son incidence sur la prestation de services de santé et de services sociaux.


Current Cohort

Emmanuelle L. Bolduc, Masters in Psychiatry

Supervisors: Dr. Lucie Nadeau and Dr. Cécile Rousseau

Topic: Access to Youth Mental Health: A comparison between English- and French-speaking immigrants and non-immigrants in a Montreal urban area

Emmanuelle Bolduc is a M.Sc. Student in Social and Transcultural Psychiatry at McGill University. She holds a B.A. in Psychology (2010) and a MBA specialized in International development and Humanitarian Action (2012) from Université Laval. Her research project aims to examine the differences and similarities in terms of access to Youth Mental Health (YMH) care services for immigrants and non-immigrants, comparing between English- and French-speaking individuals in a Montreal urban area. Her work will also document case studies of complex linguistic portraits of families requesting YMH services and the professional perceptions of the obstacles to access in terms of language barriers and the use of interpreters in Health & Social Service Centres. Results from this study will help finding tools to promote optimal communication in YMH settings, including interpretation services.

Rosalie Dumas, B.A. in psychology

Supervisor: Yvan Leanza, Université Laval        

Topic: Exploring Patients’ Experiences, Expectations and Needs Regarding Health Care Access and Use: A Comparative Study of Francophone and Anglophone Patients in Quebec-City

Rosalie Dumas will complete her bachelor degree at Laval University in April 2015. She works in collaboration with another undergraduate student, Claudia Tremblay, under the supervision of Yvan Leanza, PhD. and Rhéa Rocque, a doctoral student. Rosalie’s work focuses on the elaboration and validation of an interview grid for Rhéa’s doctoral research. This particular research aims to investigate the experience of migrant patients and Quebecker patients and more precisely, explores what patients appreciate or depreciate about their relationship with their doctor. The two groups will be compared to investigate possible intercultural differences. Her project with the IHSP consists to explore patients’ expectations and needs regarding healthcare access and use in Quebec-City whilst comparing Anglophone and Francophone patients’ experiences.

Rhéa Rocque, PhD in Psychology

Supervisor: Yvan Leanza, Université Laval        

Topic: Exploring Patients’ Experiences, Expectations, and Needs Regarding Health Care Access and Use: A Comparative Study of Francophone and Anglophone Patients in Quebec-City

Rhéa Rocque is a doctoral student in Psychology at Laval University. Her general research interests are in the fields of intercultural psychology and health psychology. She completed her Honours Bachelor of Arts in Psychology at the University of Manitoba. Her honours thesis explored the way Sub-Saharan African immigrants and refugees conceptualize mental illness, and the potential influence these representations may have on their health service use and their adaptation in Canada. Her PhD research explores intercultural communication in healthcare settings. More precisely, she is interested in exploring Anglophone and Francophone patients’ experiences in accessing and using care.   

Claudia Tremblay, B.A. in psychology

Supervisor: Yvan Leanza, Université Laval        

Topic: Exploring patients’ experiences, expectations, and needs regarding health care access and use: a comparative study of Francophone and Anglophone patients in Quebec City

Claudia Tremblay is a bachelor student in psychology, at Laval University. She works on a research project in the Psychology and Culture laboratory. This project is supervised by a doctoral student, Rhea Rocque. Anglophone and Francophone patients are interviewed about their experiences regarding health care access and use in Quebec City. With her colleague Rosalie Dumas, Claudia works more specifically on developing and testing the interview grid and on conducting qualitative analysis. She is also interested in cultural diversity, immigration, humanitarian projects and intervention in those situations. Claudia aspires to do a Masters in social work and to continue studying the immigrant population.

Yue Zhao

Originally from China Mainland, I am undertaking PhD studies in Clinical Psychology at Concordia University, Montreal. My research interests are to examine: the psychological adaptation processes of acculturation experienced by people moving from one culture to another; the effect of language barriers on access to healthcare services for linguistic minorities; and cross-cultural differences in psychopathology. I embarked on clinical psychology training to better comprehend the human psyche, to identify and explain individual and cultural differences, and to note how these are reflected in mental health.