Narimane Wanis
Faculty Lecturer
Coordination of FRSL 215 and 445
Ph.D. in Language and Culture Didactics, EA 4507 – School, Changes, Learning – EMA Laboratory, CY Cergy Paris University, France
Master’s in Didactics of French as a Foreign/Second Language (FLE/FLS), Faculty of Arts and Humanities, Université d'Artois, France
Master of Arts in French Language and Literature, Faculty of Arts, Department of French Language and Literature, Ain Shams University, Egypt
Narimane Wanis earned her Ph.D. in Language and Culture Didactics from CY Cergy Paris University (France) in 2023. Her dissertation focused on intercultural conflicts in language-culture teaching and learning, and on teacher agency in managing such conflicts. Since 2011, she has taught French as a foreign language to adult learners in university settings and at the Institut Français. As a pedagogical advisor at the Institut Français d’Égypte, she contributed to teacher training and the development of instructional materials. In 2023, she joined McGill University’s French Language Centre, where she teaches intermediate and advanced-level French and is currently involved in redesigning the advanced-level curriculum. Her current research explores intercultural partnerships and the development of intercultural communicative competence.
- Intercultural issues in language-culture teaching and learning
- Teacher agency and the management of intercultural conflict
- Teacher training and classroom practices
- Development of learners’ intercultural competence
- Writing skill development
- French for academic purposes
Wanis, N. (2024) Préoccupations éthiques et agir enseignant : gestion du conflit interculturel en classe de FLE. Une étude de cas en Égypte. Thèse de doctorat. CY Cergy Paris Université, France.
Wanis, N. (2022). Les enjeux de l’interculturel dans l’enseignement du français en Égypte, dans Enseigner le français en contexte plurilingue à travers le monde, Volume7, 2022, Collections des essais francophones, GERFLINT.
Wanis, N. (2013) Une étude pour une meilleure intégration des étudiants égyptiens au département de langue et de littérature françaises de la faculté des Lettres, Université Ain Chams (Mémoire de master). Université d'Artois en France.
Wanis, N. (2024, mai). Agir enseignant et gestion du conflit interculturel en classe de FLE. 91ème congrès de l’ACFAS “Mobiliser les savoirs en Français”. Ottawa, Canada.
Wanis, N. (2024, avril). À la recherche du sens : rôle et agir de l’enseignant de langues-cultures en tant que médiateur culturel. Colloque international “Retour du sujet et du sens en didactique des langues étrangères”. Université de liège, Belgique.
Wanis, N. (2021). Les enjeux de l’interculturel dans l’enseignement du français. Université Côte d'Azur-Nice, XVIIIème Congrès de l’Association Internationale pour la Recherche Interculturelle ARIC, « L’interculturel par temps de crises. Regards croisés à l’aune des bouleversements contemporains ».
Wanis, N. (2020). La réflexion éthique dans l’agir enseignant, CRIFPE, 7ème colloque international en éducation : « enjeux actuels et futurs de la formation et de la profession enseignante », Montréal, Québec, Canada.