Kevin Papin

kevin.papin [at] mcgill.ca (PAPIN, Kevin)
Office: FERRIER 450
Tel.: 514 398-4172, ext. 00033
Course Coordinator for:
FRSL 208, FRSL 321/322/325 & 332/333

B.A. in Literature, Language and Foreign Civilizations. University of Maine (France)
M.Ed in Linguistics and Second Language Teaching. Rennes 2 University

Kevin Papin received his Master’s degree in Linguistics and Second Language Teaching in 2011. He has taught French as a second language in four different universities in Quebec and Ontario. He joined the French Language Centre of McGill University in 2016, where he teaches courses at different levels and designs course material using information and communication technology (ICT). His research interests include the impact of ICT on willingness to communicate (his PhD research) and raising awareness of sexual diversity in an educational context.

Research interests:

  • Willingness to communicate (WTC) outside of the classroom
  • Virtual reality (VR) in second language teaching
  • Raising awareness of sexual diversity in educational context
  • Cultural component of language learning
  • Sociolinguistics

 

Refereed publications:

Papin, K. (2018). Can 360 virtual reality tasks impact L2 willingness to communicate? In P. Taalas, J. Jalkanen, L. Bradley, and S. Thouësny (dir.), Future-proof CALL: language learning as exploration and encounters - short papers from EUROCALL 2018 (p. 243-248). Voillans, France: Research-publishing.net.doi:10.14705/rpnet.2018.26.844

Non-refereed publications:

Papin, K. (2018, 2 mai). Réalité virtuelle en classe de langue avec Google Cardboard [Blog article]. Retrieved from:  https://ecolebranchee.com/2018/05/02/la-rv-avec-google-cardboard-pourquo... 

 

Conference presentations and workshops 

 

Conference presentations:

Papin, K. (2019, May). Willingness to communicate outside of the classroom: can virtual reality help? CALICO 2019 conference. Montreal, Canada.

Papin, K. (2019, May). La réalité virtuelle comme un pont entre la salle de classe et le monde réel: perceptions d'étudiants internationaux de FLS à Montréal. 8th International Conference on Second Language Pedagogies (SLPC8). Sherbrooke, Québec.

Papin, K. (2018, August). Can 360 virtual reality tasks impact L2 willingness to communicate? 26th EuroCALL conference. Jyväskylä. Finland.

Papin, K., Soucé, A. (2018, June). Approche par la tâche et outils numériques novateurs: une combinaison gagnante pour l’acquisition delaL2? 7th International Conference on Second Language Pedagogies(SLPC7). Victoria, British Columbia.

Papin, K., Soucé, A. (2018, May). Approche par la tâche et classe inversée: une combinaison efficace pour favoriser l’interaction et la production orale en classe de langue. SALTISE 2018. Montreal, Quebec.

Papin, K. (2018, May). L’impact de la réalité virtuelle sur le désir de communiqueren L2: cas d’une séquence par la tâche à Montréal. Colloque international sur l’enseignement du FLE. Abu Dhabi, U.A.E.

 

Workshops:

Papin, K. (2019, April). Questionnaires interactifs en classe de langue: comment s'y retrouver? 37e congrès de l'association québécoise des enseignants de français langue seconde (AQEFLS). Montreal.

Papin, K. (2018, April). La réalité virtuelle avec Google Cardboard: pourquoi et comment l’utiliser en classe de langue. 37econgrès de l’association québécoise des enseignants de français langue seconde (AQEFLS). Montreal.

Papin, K. (2018, April). The potential of Thinglink virtual reality tool for second language learning. AMLF Professional development series. McGill University. Montreal.

Papin, K., Soucé, A. (2017, October). Enseignement des langues par la tâche: la valeur ajoutée de Learning Branch. AMLF Professional development series. McGill University. Montreal.

Papin, K. (2017, April). Composante culturelle: le potentiel de l’application virtuelle Thinglink. 36econgrès de l’association québécoise des enseignants de français langue seconde (AQEFLS). Montreal.

Papin, K. (2017, April). Sensibilisation à la diversité sexuelle: le rôle à jouer de la francisation. 36econgrès de l’association québécoise des enseignants de français langue seconde (AQEFLS). Montreal.

Papin, K. (2016, November). Le potentiel du tableau interactif Smartboard en classe de langue. French Language Centre. McGill University.

 

Educational materials:

Papin, K., Soucé, A. (2018). Inter@ctions Montréal:  Tâches en contexte.  [Textbook]. Toronto: Coursepack Scholars.

Papin, K., Soucé, A. (2018).  Inter@ctions Montréal:  Cahier de l'apprenant. [Workbook]. Toronto: Coursepack Scholars.