Séminaire | Encounters on Contested Lands - Une discussion bilingue

Évènement

Salle 100, CRIEM, 3438, rue McTavish, Montréal, QC, H3Y 1Y8, CA

 

Comment l’autoreprésentation artistique des communautés autochtones au Québec influence-t-elle le discours identitaire et national des Québécois de souche? Quelle est la place de la performance artistique autochtone dans le processus de décolonisation et le discours politique du Québec?

 

 

Ce séminaire sera l’occasion d’en apprendre davantage sur le croisement entre l’autoreprésentation artistique des autochtones au Québec et le discours identitaire des Québécois francophones de souche, à la lumière de l’œuvre « Encounters on Contested Lands », rédigée par Julie Burelle. Des panélistes de la sphère artistique autochtone québécoise et de la sphère académique se joindront à la discussion pour partager leurs différentes perspectives sur la nature contestée du Québec. L'évènement, organisé de concert avec le Programme d'études québécoises et le Programme d'études autochtones de l'université McGill, sera bilingue. L’inscription y est obligatoire; veuillez confirmer votre participation en suivant ce lien.

 

Panélistes:


  • Mary Anne Poutanen (Professeure affiliée, Université Concordia; Chargée de cours, Programme d’Études sur le Québec de l’Université McGill; Membre du CRIEM) 
  • Julie Burelle (Professeur adjointe, Département de théâtre et de danse de l’université de Californie à San Diego; Membre du CRIEM)
  • Yves Sioui Durand (Fondateur, Productions Ondinnok)
  • Philippe Ducros (Auteur et metteur en scène) 
  • Pierrot Ross-Tremblay (Professeur adjoint, Université Laurentienne; Professeur, Institut de recherche et d'études autochtones, Université d'Ottawa)

 

Résumé de l'ouvrage (in english):


In “Encounters on Contested Lands”, Julie Burelle employs a performance studies lens to examine how instances of Indigenous self-representation in Québec challenge the national and identity discourses of the French Québécois de souche—the French-speaking descendants of white European settlers who understand themselves to be settlers no more but rather colonized and rightfully belonging to the territory of Québec.
Analyzing a wide variety of performances, Burelle brings together the theatre of Alexis Martin and the film L'Empreinte, which repositions the French Québécois de souche as métis, with protest marches led by Innu activists; the Indigenous company Ondinnok's theatre of repatriation; the films of Yves Sioui Durand, Alanis Obomsawin, and the Wapikoni Mobile project; and the visual work of Nadia Myre. These performances, Burelle argues, challenge received definitions of sovereignty and articulate new ones while proposing to the province and, more specifically, to the French Québécois de souche, that there are alternative ways to imagine Québec's future and remember its past.
The performances insist on Québec's contested nature and reframe it as animated by competing sovereignties. Together they reveal how the "colonial present tense" and "tense colonial present" operate in conjunction as they work to imagine an alternative future predicated on decolonization. Encounters on Contested Lands engages with theatre and performance studies while making unique and needed contributions to Québec and Canadian studies, as well as to Indigenous and settler-colonial studies.