
7 APRIL 2006 VOL 312 SCIENCE www.sciencemag.org38

NEWSFOCUS

LAST OCTOBER, AFTER A 14-MONTH 

investigation, immunologist Luk van Parijs

was fired from the Massachusetts Institute of

Technology (MIT) in Cambridge. The school

alleged that he had confessed to faking data

in one published paper, several unpublished

manuscripts, and grant applications.

Van Parijs’s academic future may be shot to

pieces. But his scientific past, so far, is intact:

roughly 40 papers stretching back to 1994,

many of them in the blossoming field of RNA

interference. None has yet been publicly labeled

fraudulent or retracted. MIT has not

said which paper it found to be

problematic. Other investigations

are continuing. 

“One of the biggest problems in

these fraud things,” says Kathleen

Case, publisher at the American

Association for Cancer Research

(AACR) in Philadelphia, Pennsyl-

vania, is that “the investigations get finished,

the wrist-slapping [ensues]. And the last thing

people think of is the journals.” AACR publica-

tions ran three of van Parijs’s papers.

An examination by Science of more than a

dozen fraud or suspected fraud cases spanning

20 years reveals uneven and often chaotic

efforts to correct the scientif ic literature.

Every case has its own peculiarities. Whether

wayward authors confess to fraud; whether

investigations are launched at all, and if they

are, whether their scope is broad or narrow;

whether fraud findings are clearly communi-

cated to journals—each of these helps deter-

mine how thorough a mop-up ensues.

Large-scale fraud cases are rare. But scien-

tists whose work is challenged have often

co-authored dozens or even hundreds of

papers. How their legacy is handled may deter-

mine whether work by innocent co-authors,

particularly young scientists, is wrongly

tainted. But debates rage over how comprehen-

sive fraud investigations need to be—whether,

for example, they ought to examine a scientist’s

entire body of work regardless of expense. 

And then there are the journals, keepers of

the historical record. Journal editors often

stress—and universities and funders agree—

that publications are in no position to investi-

gate fraud. The burden, they say, should be on

institutions and funding agencies; they have the

money and staff to convene sweeping inquiries

and demand raw data. Traditionally, journals

wait for the results of inquiries to steer deci-

sions on problem papers. Some act only if a

retraction has been requested by a paper’s

authors—preferably all of them. But authors

accused or suspected of fraud often don’t agree

to a retraction. Editors must then make a poten-

tially career-wrecking decision, with varying

degrees of guidance.

Even papers that investigators have found

fraudulent can linger in the scientific record

for years. In one case, f indings of a fraud

investigation in Germany were not translated

into English. In another, some journals

declined to correct obesity papers

that a U.S. agency’s exhaustive

inquiry had deemed partly fake. 

Fear of being sued lies behind

inaction in some cases, especially

when there has been no clear-cut

finding of fraud. Some journals,

however, are becoming more

assertive, contacting investigators

and settling on their own middle ground in

nebulous cases. “All the participants are making

up the rules as we go along,” says Barbara

Cohen, executive editor of the Public Library

of Science (PLoS) Publications. 

Mopping up

A researcher is found guilty of fraud. A black

mark is splashed across certain published

papers, and it’s recommended that they be

withdrawn. What happens next?

Cleaning Up the
Paper Trail

C
R

E
D

IT
: 
K

IM
 K

Y
U

N
G

-H
O

O
N

/R
E

U
T

E
R

S

Once an investigation is completed and the publicity

dies down, what happens to fraudulent or suspect

papers? In many cases, not much

“The responsibility is very much on the

shoulders of those who know [of fraud] 

to correct the record as speedily as possible.”

—Francis Collins
Director, National Human Genome Research Institute

Published by AAAS



www.sciencemag.org SCIENCE VOL 312 7 APRIL 2006 39

P
H

O
T

O
 C

R
E

D
IT

: 
R

A
J
 C

H
A

W
L
A

/U
N

IV
E

R
S

IT
Y

 O
F

 V
E

R
M

O
N

T
 M

E
D

IC
A

L
 P

H
O

T
O

G
R

A
P

H
Y

NEWSFOCUS

“The responsibility is very much on the

shoulders of those who know [of fraud] to correct

the record as speedily as possible,” says Francis

Collins, director of the National Human Genome

Research Institute in Bethesda, Maryland. In the

mid-1990s, one of his graduate students, Amitav

Hajra, confessed to faking data on leukemia

projects. In that case, all the authors requested

that three papers be retracted and two others

corrected. The journals responded within months.

For the journals, a confession followed by

author unanimity to pull a paper is a best-case

scenario. “The official rule for journals is that

the authors must do the retracting,” says AACR’s

Case. A retraction on these terms sharply

reduces the legal risk that journals will be

accused of tainting a scientist’s reputation by

retracting a paper without his or her consent. 

What to do when an alleged fraudster doesn’t

confess is fuzzier. “More and more, … the authors

dig in their heels and try to salvage some of their

reputation,” says Case. When this happens, jour-

nals often rely on the findings of investigators. 

And here, they often hesitate. 

Last March, for example, the Off ice of

Research Integrity (ORI), which was formed in

1989 to investigate misconduct cases involving

funds from the National Institutes of Health

(NIH) and certain other federal agencies, broke

bad news to 10 publications: a paper they had

published was fraudulent. 

The news was not wholly unexpected. Eric

Poehlman, an obesity and aging researcher at the

University of Vermont in Burlington, had left the

school after a whistleblower brought concerns of

research inconsistencies to university officials.

ORI oversaw its biggest inquiry ever, covering

10 papers co-authored by Poehlman and 15 of

his NIH grant applications. All 10 papers, they

determined, contained fabricated data and ought

to be retracted or corrected.

An ORI finding, many journal editors say,

gives publications ironclad backing to withdraw a

paper even if an author doesn’t cooperate. But ORI

officials weren’t happy with the journals’response

in the Poehlman case. By last September, 6 months

after the office issued its report, six of 10 journals

had published retractions or corrections, supplied

by Poehlman as part of his agreement with govern-

ment officials. Two more followed. But two

journals have not acted at all, according to ORI

officials and journal records. (Poehlman has

pleaded guilty to making false statements on a fed-

eral grant application and is awaiting sentencing.)

The spotty response in the Poehlman case

echoes another from 2 decades ago. In the mid-

1980s, Paul Friedman, a radiologist and

then–associate dean of the University of Cali-

fornia, San Diego, spent 15 months overseeing

an investigation of 135 publications by a col-

league, Robert Slutsky, who was accused of

widespread fraud. Of the 60 publications

judged fraudulent or questionable, Science

found retractions for

18. “The journals

responded very vari-

ably,” says Friedman.

Journal editors,

however, say the situa-

tion is rarely black and

white. In the Poehlman

case, the two journals

that haven’t carried out

ORI’s recommenda-

tions are outside the United States. Their editors

may be less familiar with ORI, although ORI

officials have no evidence that this explains their

inaction. 

Lengthy inquiries and garbled communication

can also complicate removing tainted papers.

Both were on vivid display in the case of cancer

specialist Friedhelm Herrmann, who worked in

Berlin, Freiburg, and Ulm, Germany. 

In 1998, Ulf Rapp, a cancer researcher at

the University of Würzburg in Germany agreed,

with some trepidation, to lead an inquiry into

Herrmann’s work set up by the DFG, Germany’s

main science funding agency. Rapp and his

helpers painstakingly examined hundreds of

autoradiograms, images that reflect RNA and

protein production. In paper after paper, they

uncovered autoradiograms that had been manipu-

lated, flipped upside down, or recycled from earlier

experiments. The investigators identif ied

29 “falsification-beset” publications; 28, they

concluded, “should be withdrawn,” and in one

case, a correction “would

be sufficient.” Another

65, nine of them book

chapters, were deemed

“strongly suspicious.” 

The investigation

took more than 2 years,

during which editors

came and went at many

journals. “What may

have been on one per-

son’s radar isn’t going to show up on another

person’s,” says John Hawley, executive direc-

tor of the American Society for Clinical

Investigation, which publishes the Journal of

Clinical Investigation. JCI issued four retrac-

tions of articles co-authored by Herrmann,

but three appeared in 2003, years after retrac-

tions elsewhere. (The fourth was retracted in

1998 at the behest of two authors.) JCI, says

Hawley, was unaware that some other journals

were retracting Herrmann’s work. “But of

course,” he says, “we will become aware of

something eventually.” 

In the Herrmann case, the DFG notif ied

some journals directly, says DFG spokesperson

Eva-Maria Streier, although none with whom

Science spoke could recall having heard from the

agency. The DFG “got cold feet,” says Rapp,

because Herrmann vigorously denied fraud and

threatened to sue. The DFG posted Rapp’s report

Name: Eric Poehlman
Age: About 50

Institution: University of Vermont College of Medicine 

Discipline: Menopause, aging, and obesity

Paper Trail:

 Author or co-author of 204 papers

 10 papers found with falsified data, to date

 8 papers retracted or corrected

Current status: Pleaded guilty to making

false statements on a federal grant application.

Awaiting sentencing.

FRAUD INVESTIGATION

Began: 2000

Status: Still ongoing

Run by: U.S. Office

of Research Integrity

and the University

of Vermont

CASE FILE

Russell

Tracy,

Leader of
university
investigation

What now? Several papers by Korean cloner Woo Suk

Hwang and his team have already been retracted,

but who will validate or remove the rest? 

Investigating 100 papers

“is a horrendous

investment.”
—Alan Price,

Office of Research Integrity

Published by AAAS



NEWSFOCUS

on its Web site, but, Rapp recalls, it wasn’t easy

to find there. 

Streier responds that the DFG distributed

the report at a press conference and posted it

online. The list of papers was in English, she

says, although she acknowledges that blurbs

summarizing the fraud status of those publica-

tions went untranslated.

At the journals, the result was

chaos. AACR journals had pub-

lished six papers co-authored by

Herrmann that Rapp’s inquiry

deemed fraudulent or suspicious.

Case, who never saw the DFG

report, contacted Rapp. He recom-

mended the papers be withdrawn.

But “this is one guy saying you

probably should,” says Case. All six

papers are still in the literature.

“I think we got a preliminary report … that

was written in German” but couldn’t glean a

clear message from it, says Richard Dodenhoff,

journals director of the American Society for

Pharmacology and Experimental Therapeutics,

which publishes Molecular Pharmacology. Like

other editors, he says he traditionally waits for

guidance from investigators. “Normally, we rely

on some official body to tell us that there’s some-

thing wrong,” says Dodenhoff, adding that the

journal was never informed that its papers should

be pulled. The journal has three publications on

the “falsif ication-beset” list and one on the

“strongly suspicious” list. None was retracted. 

Other journals reacted differently. Blood, a

popular venue of Herrmann’s, was well aware

of the investigation early on. The editor at the

time, Kenneth Kaushansky, a hematologist at

the University of California, San Diego,

retracted eight articles by Herrmann, all of

those it knew to be problematic, over protests

from the journal’s attorney that the correspon-

ding author—in several cases, Herrmann

himself—had not given permission. 

Finally, fraud investigators propose another

reason why journals sometimes might be

reluctant to pull a paper: Retractions may rank

low on the priority scale and can breed bad

blood between the journal and researchers.

They can also reflect poorly on a publication.

“You don’t want to make waves,” says Friedman.

The journals with which he corresponded in the

Slutsky case ranged from pleasantly collegial

to downright defensive.

Rapp’s contact with the journals left a bitter

taste in his mouth. Most ignored his notes and

faxes, he says, or “wrote back very nasty letters.”

Several, he says, remained determined to get

permission from every author on the paper.

The reaction “did surprise me. … It seemed to

me we were helping those guys. They had a

rotten egg in their basket. We gave them a

chance to clear it up.”

Casting the net

If a critical question for journals is whether to

retract papers, the typical bind for investigators is

how wide a net to cast after a paper is alleged to

be fraudulent. The spectrum of opinions here is

vast. An investigation’s breadth lays the ground-

work for how much might be corrected, and how

much collateral damage—papers by a suspect

researcher left unexamined by investigators—

will remain.

Some investigators are driven by sheer

curiosity and a desire to get at the truth. Uncover-

ing some fraud leaves the nagging question: “You

wonder, is any of his previous work, and there

was a lot of it, invalid?” says Friedman, explain-

ing the investigation of Slutsky, which examined

every one of the radiologist’s papers. 

But is it worth parsing a 10- or 20-year-old

paper when this saps time and money from uni-

versity faculty members, government officials,

and journal editors? Some scientists and journals

favor digging into every paper by a known or

suspected fraudster, whereas others believe that

narrower inquiries suffice. Often, there is no

easy way to measure the value of catching fakery

in the scientific literature.

Even Retracted Papers Endure

Like ghosts riffling the pages of journals, retracted papers live on. Using
Thomson Scientific’s ISI Web of Knowledge and Google Scholar, Science

found dozens of citations of retracted papers in fields from physics to
cancer research to plant biology. 

Seventeen of 19 retracted papers co-authored by German cancer
researcher Friedhelm Herrmann have been cited since being

retracted, in some cases nearly a decade after they were pulled. Together,
two of those papers were cited roughly 60 times. Examination of one
Nature paper by former Bell Labs physicist Jan Hendrik Schön, published
in 2000 and retracted in 2003, revealed that it’s been noted in research
papers 17 times since, although the drop-off after retraction was steep:
Prior to being pulled, the paper was cited 153 times.

It’s “quite embarrassing,” says Richard Smith, former editor of
the British Medical Journal, of references to retracted publications.
“If people cite fraudulent articles, then either their research is
going to be thrown off or something will be wasted,” says Paul
Friedman, a former dean at the University of California, San
Diego, who oversaw an investigation into papers by radiologist
Robert Slutsky in the mid-1980s. 

In some cases, citations are “negative”: The paper is cited
precisely because it was retracted, and the retraction duly noted
in the text. But those familiar with postretraction citation
consider that rare. “It almost never happens,” says Drummond

Rennie, a deputy editor of the Journal of the American

Medical Association. Spot checks of 10 papers that cite
withdrawn publications found no negative citations. 

Instead, scientists often don’t know that the work they
are citing has been retracted. Lon Kaufman, a cell biologist
at the University of Illinois, Chicago, was surprised to learn
from Science that his 1999 article in The Plant Journal cited

Afterlife. This Science paper was retracted nearly 7 years ago,
but that hasn’t stopped other researchers from citing it.

7 APRIL 2006 VOL 312 SCIENCE www.sciencemag.org40

C
R

E
D

IT
: 
(O

V
E

R
L
A

Y
) 
C

L
IP

A
R

T
.C

O
M

 

“All the participants are making

up the rules as we go along.”

—Barbara Cohen,

Executive Editor,          PublicationsPLoS

Published by AAAS



For people like Steven Shirey, that value is

incalculable. Last July, the Washington, D.C.,

geologist had a 2-cm by 2-cm square of skin

excised from his tongue. The experience was

traumatic enough, but Shirey felt he had no

choice: Genetic testing had revealed that a

lesion found there was aneuploid, meaning it

had an abnormal number of chromosomes. A

Norwegian oncologist, Jon Sudbø of the Uni-

versity of Oslo, had found that 84% of people

with aneuploid lesions go on to develop a

deadly form of oral cancer. The work appeared

in 2001 and 2004 in The New England Journal

of Medicine (NEJM).

“Based on Sudbø’s article, I thought I had a

death sentence,” Shirey says, adding that he

would have signed up for a preventive

chemotherapy trial had one been available. 

In January, after a whistleblower raised ques-

tions about data in a recently published Lancet

paper, Sudbø admitted through his attorney to

faking signature findings on aneuploid lesions

in the 2004 NEJM paper. The 2001 paper is

under suspicion after journal editors found that

it contains a pair of duplicate images. Anders

Ekbom, a surgeon at the Karolinska Institute in

Stockholm, is leading an investigation into all of

Sudbø’s 38 research papers. He hopes to com-

plete it later this spring.

Shirey knows now that one of the publica-

tions that guided him as a patient contained

faked data (although its conclusions may turn

out to be correct). But his story is a cautionary

tale of the devastating impact fraudulent find-

ings can have. Of all types of fraud, fakery in

clinical research tends to engender the great-

est sense of urgency among universities and

investigators. In its breadth, the Sudbø inquiry

mirrors unusually comprehensive inquiries in

two other fraud cases, those of Herrmann and

Poehlman. All encompass clinical research

that can directly affect patients—and in some

instances, already has. 

Even in cases like these, though, there’s

disagreement over the hours, money, and

sweat worth pouring into an investigation.

ORI prefers extensive inquiries and frequently

prods institutions to expand them, says Alan

Price, ORI’s associate director for investiga-

tive oversight. But there comes a point at

which even ORI feels it has to stop. Investigat-

ing 100 papers “is a horrendous investment,”

says Price. The inquiry into 10 papers and

15 grant applications of Poehlman’s took the

better part of 2 years. Poehlman’s name is on

204 papers in all. “At some point,” says Price,

“you have to say, ‘Maybe this implies that his

work cannot be trusted.’ ”

But Poehlman’s employer, the University of

Vermont College of Medicine, isn’t satisfied.

After ORI’s findings on Poehlman were released

a year ago, “we were left with nothing said about

the vast majority of his 200-odd papers,” says

Russell Tracy, senior associate dean for research

and academic affairs. The school, says Tracy,

felt an obligation to those who participated in

Poehlman’s menopause studies, “and responsi-

bility to the people of the country whose clinical

care might be impacted.” Pressed in part by

faculty members whose names appear on papers

alongside Poehlman’s, Vermont is asking geo-

graphically dispersed co-authors whether they

can vouch for the data in an additional 125 papers

or so—all those published since 1995. 

The investigation into Herrmann and his col-

leagues, who had published many studies of drug

effects on cancer cells, was even more exhaustive.

DFG asked Rapp to examine more than 600 pub-

lications. Herrmann was a co-author on 347 of

them. “My main goal was to clear up the litera-

ture—that’s a community service,” says Rapp.

The work with clinical implications left him espe-

cially queasy. “Just imagine someone in New

Zealand reads this paper and says, ‘That’s cool, I

can do this with my patients,’” says Rapp. 

In other fields, investigators may worry less

about dissecting a scientist’s multiyear oeuvre.

The name of Jan Hendrik Schön, a Bell Labs

physicist at the center of one of the most noto-

rious fraud cases in the physics world, appeared

on more than 90 papers. After whistleblowers

41

NEWSFOCUS

a Nature paper retracted the year before by its authors.
In 2003, immunologist Michael Croft of the La Jolla Institute for

Allergy and Immunology in San Diego, California,
published an article in Nature Reviews Immunology.
Unbeknown to him, his references included a
paper co-authored by Herrmann that was
retracted in 1997; it had appeared in 1996 in the
Proceedings of the National Academy of Sciences

(PNAS). “I actually had no idea that paper had
been retracted,” says Croft. 

Although the Internet has made it easy to link
retractions to articles, “if something has been
published in a paper journal and been bound, and
then retracted later, no one’s going to know,” says
Science Editor-in-Chief Donald Kennedy. And even online retraction
notices don’t always get picked up. Croft, for example, says he had over-
looked the retraction notice tacked to Herrmann’s PNAS paper online. 

An online retraction notice probably wouldn’t have helped biochemist
Hans Vogel of the University of Calgary in Alberta. Vogel says he was
“unnerved” to learn from Science that his 2005 Biochemistry article cited
a paper that had been retracted from Cell 4 months earlier. Although
Vogel’s paper was submitted before Cell issued its retraction, he says, “I
would have probably cited it again.” Like many scientists, Vogel keeps
records of papers he’s cited in a personal electronic reference manager,
and it’s not updated to include retractions. 

Vogel suggests that journals should play a more active role in purging
the literature of retracted data. When they publish a retraction, he believes,

they should alert those who previously cited the work. But journal editors
say they don’t have the resources to prevent retracted papers from enduring.

Checking every citation in submitted papers, for example, “would
be beyond our means,”
says Richard Dodenhoff,
journals director of the
American Society for
Pharmacology and Exper-
imental Therapeutics,
which publ ishes f ive
scientific journals. “We
don’ t  look  up  every
reference, and I know
our reviewers don’t”

either. Still, reviewers intimately familiar with a given field “ought to
recognize a name that’s suspicious” in a citation, says Friedman. 

Publicity may be among the best tools to keep the lid on retracted
papers. In her 2005 master’s thesis tracing retracted publications,
librarian Mary Gabehart, now at Cato Research in Research Triangle Park,
North Carolina, measured a gradual drop in citations after a 2000 Schön
paper from Science was retracted in 2002. (The paper has been cited
25 times since.) In contrast, Science found that a 1996 paper co-authored
by Inge Czaja retracted from the journal in 1999 with less publicity
garnered roughly 46 citations after it was pulled (out of about 112 in
all). “The less media coverage it receives,” says Gabehart, “the more
likely it [is] to continue to be cited.”

–KATHERINE UNGER AND JENNIFER COUZIN

“Over some measure of time,

the community … has a

way of self-correcting.”

—Samuel Kaplan
University of Texas, Houston

www.sciencemag.org SCIENCE VOL 312 7 APRIL 2006

.

Published by AAAS



7 APRIL 2006 VOL 312 SCIENCE www.sciencemag.org42

P
H

O
T

O
 C

R
E

D
IT

: 
S

. 
P

F
R

Ä
N

G
E

R
/I

N
S

T
IT

U
T

 F
U

E
R

 M
E

D
IZ

IN
IS

C
H

E
 S

T
R

A
H

LE
N

K
U

N
D

E
 U

N
D

 Z
E

LL
F

O
R

S
C

H
U

N
G

 (
M

S
Z

)

NEWSFOCUS

alerted Bell Labs in the spring of 2002 to an

identical f igure in two papers, Bell Labs

launched an investigation. But it chose to exam-

ine only papers about which concerns were

being raised, 25 in all.

“Our committee was put together to investi-

gate allegations of scientific misconduct, not to go

look for it,” says Malcolm Beasley, a physicist at

Stanford University in California who headed the

4-month inquiry. That arrangement was driven in

part by the numbers of co-authors involved. Bell

Labs was also under heavy pressure to assess

Schön’s fakery quickly. Beasley’s committee

found that 17 papers contained fake data; all were

retracted, along with an additional 14 that had

been based on the suspect work. 

Both Beasley and Lydia Sohn, one of the

Bell Labs whistleblowers who is now at the

University of California, Berkeley, believe that

because so many of the papers examined were

fraudulent, the rest can safely be considered

tainted. “The burden of proof shifts under

these circumstances,” says Beasley. Adds

Sohn: “Pretty much people have written off ”

anything by Schön.

“Over some measure of time, the community

… has a way of self-correcting,” agrees Samuel

Kaplan, a microbiologist at the University of

Texas, Houston, and chair of the American Soci-

ety for Microbiology (ASM) publications board.

ASM journals published one paper by Herrmann,

one by MIT’s van Parijs, and one by Hajra,

Collins’s student. (The latter’s work was

retracted.) Referring generally to older and

clearly fraudulent research and speaking for

himself, Kaplan argues that “if those papers are

hanging out there, they’re probably not going to

do any harm. We could go ahead and say in a

journal in 2006, a paper published in 1997 is

suspect—but no one’s going to do that.” 

Collateral damage 

Between clear fraud and clean data lies a vast
sea of gray. Inevitably, investigators label some
papers “suspicious” but not definitively fake.
University investigations fail to confirm fraud
without ruling it out. Some fraud inquiries
sought by worried journals never launch. 

“We don’t condemn people for crimes that

we couldn’t prove,” says PLoS’s Cohen, pointing

out the difficulties of retracting a suspect article.

But at the same time, suspicions of fraud that are

never established put journals in an uncomfort-

able position. These uncertainties are “the

Achilles’ heel of the process,” says Kaplan, and

no one seems to know how to handle them.

Legal concerns weigh heavily. “I have not

seen actual litigation, but I have seen threats of

it,” says Debra Parrish, an attorney at Parrish

Law Off ices in Pittsburgh, Pennsylvania.

Threats are sometimes enough to discourage

journals from taking action. Dodenhoff, who

oversees Molecular Pharmacology, recalls an

instance when the journal stepped away from

alerting readers to suspicious findings for fear of

a lawsuit. “We’re fairly small, we don’t have a lot

of money, and frankly we backed off,” he says.

Attorneys say that journals’ legal fears are

sometimes overblown. “If there has been a

complete due process investigation, … a jour-

nal can rely on a report,” says Barbara Mishkin,

a partner at Hogan & Hartson in Washington,

D.C. But retractions in suspicious cases are

“going to be a close call for the journal editor,”

she says. In theory, publications could be sued

for libel or defamation, explains Mishkin, or

even contract interference, if the retraction

torpedoes a scientist’s chance for a job for

which he’d been under consideration.

Occasionally, journals take calculated risks,

retracting a paper even absent misconduct find-

ings or author unanimity. In late 2004, Cell and

the Proceedings of the National Academy of

Sciences (PNAS) retracted papers co-authored by

Meena Chandok, a plant biologist who had been

working at the Boyce Thompson Institute (BTI)

for Plant Research in Ithaca, New York. Accord-

ing to a lawsuit later filed by Chandok, her super-

visor, Daniel Klessig, “accused her of falsifying

her research data” and requested the retractions.

BTI also began conducting an investigation.

PNAS’s executive editor, Diane Sullenberger,

said in an e-mail message that the journal

attempted to get all the authors to agree to the

retraction but couldn’t locate Chandok. It pulled

the paper anyway. The retraction mentioned

that Chandok had not signed off on it, a stance

Sullenberger says the journal felt comfortable with. 

In the end, BTI’s president David Stern said in

a memorandum, the allegation was “not substan-

tiated,” although he noted “numerous disputes on

factual issues.” Chandok sued Klessig last

August for defamation that her lawsuit claims

has “significantly damaged” her scientific repu-

tation. The journals were not included in the suit.

If the authors don’t initiate retractions,

publications usually wait for the findings of

an investigation before assessing their

options. Doing otherwise carries grave risks,

editors believe. “Our lawyers have told us that we

[would be] wide open for a lawsuit,” says Kaplan. 

But what happens when an investigation

doesn’t cover a particular journal’s papers, or isn’t

undertaken at all? Since stem cell scientist Woo

Suk Hwang, formerly of Seoul National Univer-

sity, was accused last fall of one of the most brazen

frauds in recent memory, multiple investigations

have swung into gear in South Korea and the

United States. It’s not yet clear how many of the

dozens of papers by Hwang and his collaborators

at MizMedi Hospital and Hanyang University in

Seoul the investigators will be examining. 

That’s prompting some editors to take matters

into their own hands. At Stem Cells, executive

Name: Friedhelm Herrmann

Age: 58

Institution: Institutions in Freiburg, Berlin,
and Ulm, Germany
Discipline: Oncology
Paper Trail:

 Author or co-author of 347 papers
 94 publications found to contain falsified
 or suspicious data
 19 papers retracted, two corrected
Current status: Working as an oncologist in Munich

     FRAUD INVESTIGATION

     Began: 1997
     Concluded: 2000
     Run by: University-organized
     committee, DFG-appointed panel

CASE FILE

    Ulf R. Rapp,

   Leader of the investigation

The investigation “was a

waste of time.”

—Ulf Rapp
University of Würzburg

Published by AAAS



editor Martin Murphy is angst-ridden over a

paper the journal published in 2004, whose nine

authors include seven Hwang collaborators.

Desperate to learn whether the paper is fraudu-

lent, he has contacted officials at Seoul National

University, MizMedi Hospital, Hanyang Univer-

sity, and the University of Pittsburgh, where two

of the scientists had been working. No Korean

investigation has scrutinized the paper. A

Pittsburgh dean, he says, told him that “since no

one was of employ at Pittsburgh at the time the

papers were published, it’s outside our review.”

Murphy’s concern is twofold: correcting the

literature in his journal, and shielding the inno-

cent. “You really have to protect those folks who

were swept along,” he says. Unable to identify the

blameless, Stem Cells has for now banned articles

by any of the nine authors. On 2 April, Stem Cells

issued an editorial retraction of the paper.

Sometimes investigations simply don’t happen

or quickly peter out. “Papers from outside North-

ern Europe, Australia, North America, some

countries where regulatory bodies are extremely

reluctant to get involved, we usually have to give up

in the end,” says Harvey Marcovitch, chair of the

Committee on Publication Ethics, a U.K. group

that advises journals on ethics matters. Geographic

patterns aside, this can happen anywhere.

In 2000, for example, the British Medical

Journal (BMJ) rejected a paper by Ranjit Kumar

Chandra, a nutrition researcher then at Memorial

University in Newfoundland, Canada. The work

examined how a multivitamin improved the

memory of older individuals. But a BMJ reviewer

had concerns about its statistical analyses, says

Richard Smith, then the journal’s editor. Con-

cerned, Smith contacted Memorial. 

Unbeknown to him, the university had been

handling complaints against Chandra since the

early 1990s, according to a statement now posted

on its Web site. But “repeatedly Dr. Chandra

avoided fulfilling” the univer-

sity’s requests for his data, the

statement notes, at one point

claiming “that the data had been

stolen.” Christopher Loomis,

vice president of research at

Memorial, says that absent

Chandra’s cooperation, the school

couldn’t reach a definitive out-

come. “We ended up with a ‘he

said, she said’situation,” he says.

Meanwhile, in 2001 Chandra

published in Nutrition the paper originally sub-

mitted to BMJ, says Smith, who contacted

Michael Meguid, the journal’s editor, to let him

know. Nutrition took the rare step of launching

its own investigation, says Meguid. Meguid

asked outside scientists to examine the study’s

data, and in 2005 the paper was retracted. The

Nutrition retraction notice described statistical

concerns and added that “Chandra failed to

declare that he … has a financial stake” in a vita-

min supplement formula the study was testing. 

Chandra has published some 200 articles in

a career that dates back more than 30 years.

The Nutrition paper was the only one for which

Science found a retraction.

In general, in the absence of firm investiga-

tive findings or unanimous author requests for a

retraction, journals do not retract a paper.

Increasingly, however, they are seeking a middle

ground to accommodate the fuzziness they keep

encountering. The “Expression of Concern,” an

editorial acknowledging worries about a paper

without formally pulling it, has been popping up

more and more. In the Sudbø case, for example,

The New England Journal of Medicine quickly

published an expression of concern about the

aneuploid papers after noting duplicate images

in one, although Sudbø had not personally and

publicly confessed to faking them and the inves-

tigation was just beginning.

A creative approach was taken by a senior

scientist trying to clear his name after the Max

Planck Institute for Plant Breeding Research in

Cologne, Germany, concluded that his lab tech-

nician had falsified experiments. In 1999, plant

biologist Jeff Schell of Max Planck published a

paper in The Plant Journal detailing eight

papers co-authored by the technician that he

and his colleagues stated could not be repli-

cated. Two other papers on which the technician

was an author had already been retracted. 

Schell’s paper was handled delicately by the

journal and published like any other new find-

ing, says Irene Hames, now managing editor of

The Plant Journal. As a condition of publication,

Schell sent letters of correction to each of the

journals that had run the articles in question. “I

think the journal is the primary point of enforce-

ment” against fraud, says Harry Klee, The Plant

Journal’s current editor. “In the end, it’s our

process that got that work into publication.”

But that attitude doesn’t seem to be widely

shared. Eight years after undertaking his

mammoth investigation of Herrmann, Rapp’s

tone is flat and dispirited. “It was a waste of

time,” he says now. Science found that just 13 of

the 29 “falsif ication-beset” papers were

retracted. Six others in the suspect category,

out of 56 papers, were also pulled, and two

corrected. Problematic papers identified by

Rapp’s investigation still litter the scientific

record. Their influence on ongoing research is

anyone’s guess.

–JENNIFER COUZIN AND 

KATHERINE UNGER

www.sciencemag.org SCIENCE VOL 312 7 APRIL 2006 43

P
H

O
T

O
 C

R
E

D
IT

: 
L
IN

D
A

 A
. 
C

IC
E

R
O

/S
T
A

N
F

O
R

D
 N

E
W

S
 S

E
R

V
IC

E

Name: Jan Hendrik Schön

Age: 35 or 36 (born 1970)

Institution: Bell Labs

Discipline: Physics

Paper Trail:

 Author or co-author of 90+ papers

 25 papers investigated

 17 papers found to involve

 scientific misconduct

Current status: Fired from Bell Labs the day the

investigation reached its conclusions. Stripped

of his Ph.D. by University of Konstanz in 2004.

Whereabouts unknown.

FRAUD INVESTIGATION

Began: May 2002

Concluded: September 2002

Run by: Bell Labs

CASE FILE

Malcolm Beasley,

Leader of the investigation 

NEWSFOCUS

“The journal is the primary point
of enforcement” against fraud.

“In the end, it’s our process that got
that work into publication.”

—Harry Klee, Editor,                          The Plant Journal

Published by AAAS




