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Academic Job Postings

The globe, surrounded by the signs of the zodiac, in the Arts Building entrance.

Academic positions will be posted as they become available.

Departments and Schools

Department of Art History and Communication Studies

The Department of Art History and Communication Studies of McGill University, Montreal, Canada, invites applications for a Faculty Lecturer position in Contemporary Art, starting September 1, 2016 and ending April 30, 2017.

Applicants must have a Ph.D. in Art History or related discipline, and a specialization in contemporary art.  Teaching experience, an understanding of methodology, and the ability to teach the following courses is required: ARTH 202 (Intro to Contemporary Art); ARTH 305 (Methods in Art History); ARTH 338 (Modern Art and Theory, WWI-WWII); ARTH 421 (Selected Topics in Art and Architecture.  The Faculty Lecturer will offer this seminar twice, based on their own research).  Knowledge of French would be an asset.  The salary will be approximately $55,000/year (pro-rated to 8 months), inclusive of benefits. Inquiries about this position can be sent to jenny [dot] burman [at] mcgill [dot] ca.

Applications should include a cover letter, curriculum vitae, three (3) letters of recommendation, evidence of teaching experience and effectiveness, and a one-page statement of teaching philosophy (plus a selection of teaching evaluations, if available).  The application deadline is July 21, 2016.  All materials, including three (3) referees’ letters of recommendation, must be submitted electronically to https://academicjobsonline.org/ajo/jobs/7400.

McGill University is committed to diversity and equity in employment. It welcomes applications from: women, Aboriginal persons, persons with disabilities, ethnic minorities, persons of minority sexual orientation or gender identity, visible minorities, and others who may contribute to diversification. All qualified applicants are encouraged to apply; however, in accordance with Canadian immigration requirements, Canadians and permanent residents will be given priority.

Le Département d’histoire de l’art et d’études en communication de l’Université McGill, à Montréal, Canada, sollicite des candidatures pour un poste de Faculty Lecturer en art contemporain, du 1er septembre 2016 au 30 avril 2017. 

Le candidat retenu devra être titulaire d’un doctorat en histoire de l’art ou dans une discipline  connexe et une spécialisation en art contemporain.  Il doit posséder de l’expérience en enseignement et une bonne connaissance en méthodologie.  Le candidat devra être apte à enseigner les cours suivants: ARTH 202 (Intro to Contemporary Art), ARTH 305 (Methods in Art History), ARTH 338 (Modern Art and Theory, WWI-WWII) et ARTH 421 (Selected Topics in Art and Architecture.  Il sera demandé au candidat retenu d’offrir ce séminaire à deux reprises, selon ses recherches personnelles).  La connaissance du français constitue un atout.  Le salaire sera approximativement de $55,000 (pro-rata pour 8 mois).  Les demandes de renseignement au sujet de ce poste doivent être envoyées à l’adresse suivante : jenny [dot] burman [at] mcgill [dot] ca.

Les candidatures doivent comprendre une lettre de présentation, un curriculum vitæ, trois lettres de recommandation, des documents attestant de l’expérience et des compétences dans le domaine de l’enseignement, un énoncé d’une page qui décrit l’approche philosophique de l’enseignement, ainsi que les évaluations d’enseignement, si disponibles.  La date limite pour soumettre tous les documents, y compris les lettres de recommandation, est le 21 juillet 2016.  Les documents, doivent être soumis électroniquement à l’adresse suivante : https://academicjobsonline.org/ajo/jobs/7400.

L'Université McGill souscrit à la diversité et à l'équité en matière d'emploi. Elle accueille favorablement les demandes d'emploi: des femmes, des peuples Autochtones, des minorités ethniques, des personnes handicapées, des personnes de toutes orientations et identités sexuelles, des minorités visibles, et d'autres personnes qui pourraient contribuer à une plus grande diversité.  On encourage tous les candidats qualifiés à postuler; veuillez noter que conformément aux exigences de l'immigration canadienne, la priorité sera toutefois accordée aux Canadiens ainsi qu'aux résidents permanents

Department of Economics

The Department of Economics invites applications for a tenure track position.  Outstanding candidates in any field will be considered. The appointment is expected to be at the rank of Assistant Professor, but appointment at a higher rank is possible. For more information about the Department, see http://www.mcgill.ca/economics/.

Applicants should have, or expect soon to complete, a Ph.D. or equivalent degree in Economics. Candidates are expected to show evidence of exceptional promise in research and teaching effectiveness. Applications should be received by 15 November 2015 to guarantee full consideration, but will be accepted until the position is filled.  The appointment begins 1 August 2016.

Please apply to this position via the online system of https://econjobmarket.org/. Your application should include a cv, recent research papers, and three letters of reference, which should also be uploaded by the referees to the online system.  Enquiries may be directed to the department chair, John [dot] Galbraith [at] mcgill [dot] ca.

McGill University is committed to diversity and equity in employment. It welcomes applications from: women, Aboriginal persons, persons with disabilities, ethnic minorities, persons of minority sexual orientation or gender identity, visible minorities, and others who may contribute to diversification. 

Le département de Sciences économiques  lance un appel à candidatures pour un poste permanent. La candidature de tous les postulants exceptionnels dans leur domaine sera examinée. La nomination se fera au rang de professeur adjoint, mais il est possible d’être nommé à un rang supérieur. Pour en savoir plus sur le département, consulter le site www.mcgill.ca/economics/.

Tout postulant doit être titulaire d’un Ph.D. ou d’un diplôme équivalent en Sciences économiques ou prévoir en terminer un bientôt. Les candidats doivent faire preuve d’un potentiel exceptionnel en recherche et dans l’efficacité de leur enseignement. Les demandes doivent nous parvenir avant le 15 novembre 2015 pour être pleinement prises en considération, mais nous en accepterons jusqu’à ce que le poste soit pourvu. La nomination entre en vigueur le 1er août 2016.

Veuillez présenter votre demande de candidature à ce poste en passant par le système en ligne https://econjobmarket.org/. Toute demande doit inclure un curriculum vitae, des documents de recherche récents et trois lettres de recommandation; les auteurs de ces lettres doivent également les télécharger dans le système en ligne. Veuillez adresser toute demande d’information au président du département : John [dot] Galbraith [at] mcgill [dot] ca.

L'Université McGill souscrit à la diversité et à l'équité en matière d'emploi. Elle accueille favorablement les demandes d'emploi: des femmes, des peuples Autochtones, des minorités ethniques, des personnes handicapées, des personnes de toutes orientations et identités sexuelles, des minorités visibles, et d'autres personnes qui pourraient contribuer à une plus grande diversité.

On encourage tous les candidats qualifiés à postuler; veuillez noter que conformément aux exigences de l'immigration canadienne, la priorité sera toutefois accordée aux Canadiens ainsi qu'aux résidents permanents.

All qualified applicants are encouraged to apply; however, in accordance with Canadian immigration requirements, Canadians and permanent residents will be given priority.

Department of English

 

The Department of English invites applications for a tenure-track position in World Anglophone Literature. The successful candidate will conduct research and develop a variety of undergraduate and graduate courses in contemporary Anglophone literature from India, Pakistan, and South Asia. Demonstrable research and teaching experience in Nineteenth-Century British literature, South Asian cinema, literature and geography, and travel writing is an advantage. Applicants must have a PhD, currently hold a university appointment at a junior rank, and have at least two years university undergraduate and graduate teaching experience. The successful candidate will have native fluency in English.  Fluency in Bengali and Hindi is an asset. Knowledge of French is an asset for this position.  Evidence of scholarly promise in the form of a minimum of five peer-reviewed publications in top journals and/or anthologies is required. The appointment, at the rank of Assistant Professor, begins 1 August 2016. The teaching assignment is 12 credits (4 courses) per academic year. Information about the Department, its programs, and courses may be found on our website: www.mcgill.ca/english.

Complete applications including a cover letter, curriculum vitae, three letters of recommendation, and a writing sample (20-30 pages) must arrive no later than 3 December 2015. Application materials should be addressed to Professor Trevor Ponech, Chair, Department of English. All application materials, including referees’ letters of recommendation, must be submitted to https://www.academicjobsonline.org/ajo/jobs/6667 .

McGill University is committed to diversity and equity in employment. It welcomes applications from Aboriginal persons, persons with disabilities, ethnic minorities, persons of minority sexual orientation or gender identity, visible minorities, women, and others who may contribute to diversification. All qualified applicants are encouraged to apply; however, in accordance with Canadian immigration requirements, priority will be given to Canadian citizens and permanent residents.

Le Département d'anglais sollicite des candidatures à un poste menant à la permanence dans le domaine de la littérature mondiale anglophone. Le candidat retenu mènera des recherches et devra concevoir une variété de cours de premier et de deuxième cycles dans le domaine de la littérature contemporaine anglophone de l’Inde, du Pakistan et de l’Asie du Sud. De l’expérience en recherche et en enseignement dans les domaines de la littérature anglaise du 19e siècle, du cinéma, de la littérature et de la géographie de l’Asie du Sud, ainsi que du « travel writing » serait un atout. Les candidats doivent posséder un doctorat, et doivent présentement être embauchés en tant que professeur junior et posséder un minimum de deux ans d’expérience d’enseignement universitaire aux trois cycles. Nous recherchons particulièrement des candidats qui ont une maîtrise parfaite de l’anglais, du bengali et du hindi. La personne choisie doit avoir publié un minimum de cinq articles, évalués par des pairs, dans des revues ou anthologies reconnues. Il s'agit d'un poste de professeur adjoint. La personne choisie devra occuper ce poste à compter du 1er août 2016 et enseignera quatre cours (12 crédits) pendant l'année universitaire. Pour toute information au sujet du Département d’anglais, de ses programmes et de ses cours, veuillez consulter son site Internet à l’adresse www.mcgill.ca/english. La connaissance du français et une expérience de l'enseignement sont également considérées comme des atouts pour ce poste.

Un dossier de candidature complet comporte une lettre de candidature, un curriculum vitae, trois lettres de recommandation, et un échantillon de travail universitaire écrit (de 20 à 30 pages) et doit être soumis au plus tard le 3 décembre 2015. Les dossiers de candidature doivent être adressés au professeur Trevor Ponech, Directeur, Département d'anglais. Tous les documents, y compris les lettres de référence, doivent être soumis électroniquement à l'adresse https://www.academicjobsonline.org/ajo/jobs/6667.

L’Université McGill souscrit à la diversité et à l'équité en matière d'emploi. Elle accueille favorablement les demandes d'emploi des femmes, des peuples Autochtones, des personnes handicapées, des minorités ethniques, des personnes de toutes orientations et identités sexuelles, des minorités visibles, et d'autres personnes qui pourraient contribuer à une plus grande diversité. On encourage tous les candidats qualifiés à postuler; veuillez noter que, conformément aux exigences de l’immigration canadienne, la priorité sera toutefois accordée aux Canadiens ainsi qu’aux résidents permanents.  

Department of History and Classical Studies

The Department of History and Classical Studies seeks applications to fill a non-tenure track, one-year position of Faculty Lecturer, with teaching responsibilities in Latin language and classical studies. The successful applicant will be expected to teach seven courses. Six courses are fixed: in the Fall term, two sections of CLAS 210 Introductory Latin 1 and CLAS 203 Greek Mythology, a large introductory survey course; in the Winter term, two sections of CLAS 212 Introductory Latin 2 and one section of CLAS 312 Intermediate Latin 2. The seventh course will be taught in the Winter term, and will be chosen in consultation with the successful candidate. 

The one-year appointment commences September 1, 2016. Applicants should have a PhD in Classics or related discipline by the time of appointment. The salary is $50,000. Review of applications will begin by July 31, 2016. Applicants must fill out the online application form at http://academicjobsonline.org/ajo/jobs/7405 and upload a letter of interest highlighting relevant teaching experience and expertise, a curriculum vitae, evidence of effectiveness in teaching, and the contact information for three references.

McGill is committed to diversity and equity in employment. It welcomes applications from women, Aboriginal persons, persons with disabilities, ethnic minorities, persons of minority sexual orientation or gender identity, visible minorities, and others who may contribute to its diversity. All qualified applicants are encouraged to apply; however, in accordance with Canadian immigration requirements, Canadian citizens and permanent residents will be given priority.  McGill University is an English language institution, but a working knowledge of French is an asset. The language of instruction is English.

Le Département d'histoire et d'études classiques est à la recherche de candidats pour un poste de chargé de cours (non permanent) d’une durée d’un an, pour des cours de latin et d’études classiques. Le candidat retenu enseignera un total de sept cours. Six d’entre eux sont déjà fixés: deux sections de CLAS 210 (Introduction au latin 1) et CLAS 203 (Mythologie grecque), un grand cours d'introduction, à la session d’automne; deux sections de CLAS 212 (Introduction au latin 2) et CLAS 312 (Latin intermédiaire 2), à la session d’hiver.  Le septième cours, offert à la session d’hiver, sera déterminé en consultation avec le candidat retenu.

Le poste, d’une durée d’un an, débute le 1er septembre 2016.  Les candidats doivent détenir un doctorat en lettres classiques, ou une discipline connexe, au moment de l’embauche.  Le salaire est de 50,000$. L'examen des candidatures commencera le 31 juillet 2016.  Les candidats doivent remplir le formulaire de demande en ligne à http://academicjobsonline.org/ajo/jobs/7405  et soumettre en ligne une lettre d'intention soulignant l'expérience en enseignement et l’expertise pertinente, un curriculum vitae, des preuves d'efficacité en enseignement, ainsi que les coordonnées de trois recommandeurs.

L'Université McGill souscrit à la diversité et à l'équité en matière d'emploi. Elle accueille favorablement les demandes d'emploi: des femmes, des peuples autochtones, des minorités ethniques, des personnes handicapées, des personnes de toutes orientations et identités sexuelles, des minorités visibles, et d'autres personnes qui peuvent contribuer à une plus grande diversité. Tous les candidats qualifiés sont encouragés à postuler; veuillez noter que conformément aux exigences de l'immigration canadienne, la priorité sera toutefois accordée aux citoyens canadiens ainsi qu'aux résidents permanents.  L'Université McGill est une institution de langue anglaise, mais une connaissance pratique du français est un atout.  La langue d'enseignement est l'anglais.

Department of Philosophy

 

The Department of Philosophy invites applications for a tenure track position at the level of Assistant Professor, with an AOS in either Philosophy of Science or History and Philosophy of Science, commencing August 1, 2016. Candidates must hold a PhD at the time of taking up the appointment. They should have already demonstrated excellence in both research and teaching. The successful applicant will be able to teach in areas other than their research specialization(s) in ways that will complement the Department’s current teaching strengths. We also expect the successful applicant to contribute to the McGill History and Philosophy of Science programme (see https://www.mcgill.ca/hpsc/history-and-philosophy-science), and to interact constructively with colleagues in other units who have overlapping interests.

In addition to our undergraduate programme, widely acknowledged as one of the best in North America, we have a small professionalized doctoral programme that attracts excellent students in a range of fields. The successful candidate will contribute substantially to both of these programmes. The standard teaching load is two courses per semester, with a two-semester system. Salary will be commensurate with qualifications and experience.

McGill University is Canada’s most international university with an outstanding record of scholarship in many fields. The main campus of the University is located in the centre of Montreal, a vibrant multicultural city in the francophone province of Quebec. The language of instruction at McGill is English. The Department of Philosophy is diverse in its areas of research excellence and respectful of this diversity. We encourage applications from individuals who can contribute to this pluralism, who work, or are open to conversations, across traditional philosophical boundaries, and who can complement our existing research strengths. (For information about these strengths, please see http://www.mcgill.ca/philosophy/.)

Applications should include: a cover letter; a current curriculum vitae; a research dossier comprising a statement of research interests and a sample of academic writing (20 to 30 pages); a statement outlining the applicant’s approach to teaching and teaching experience, together with teaching evaluations where available (maximum 10 pages total); and  at least three letters of reference.

PLEASE APPLY ONLINE AT: https://academicjobsonline.org/ajo/jobs/6347.

Deadline for receipt of applications and all supporting material: October 31, 2015.

Inquiries about this position may be sent to the Department at hiring [dot] philosophy [at] mcgill [dot] ca.

The Department will not be interviewing at the Eastern APA meetings but will interview long-listed candidates by Skype in the first two weeks of January.  Short-listed candidates will be invited to visit the Department.

McGill University is committed to diversity and equity in employment. It welcomes applications from: women, Aboriginal persons, persons with disabilities, ethnic minorities, persons of minority sexual orientation or gender identity, visible minorities, and others who may contribute to diversification.

All qualified applicants are encouraged to apply; however, in accordance with Canadian immigration requirements, Canadians and permanent residents will be given priority.

Le Département de philosophie sollicite des candidatures pour un poste de professeur adjoint qui mene à la permanence, avec domaine de spécialisation en philosophie des sciences ou en histoire et philosophie des sciences. Le candidat retenu entrera en fonction le 1er août 2016. Les postulants doivent être titulaires d’un doctorat au moment de leur entrée en fonction. Ils doivent déjà faire preuve d’excellence au chapitre de la recherche et de l’enseignement. Le candidat retenu devra être capable d’enseigner dans d’autres domaines que sa ou ses spécialisations en recherche, de manière à compléter les forces actuelles du département en matière d’enseignement. Il devra également apporter sa contribution au programme d’histoire et de philosophie des sciences de McGill (https://www.mcgill.ca/hpsc/history-and-philosophy-science), et interagir de manière constructive avec des collègues d’autres unités dont les intérêts se chevauchent.

Outre notre programme d’études du premier cycle, largement reconnu comme l’un des meilleurs en Amérique du Nord, nous avons un petit programme de doctorat professionnalisé qui attire d’excellents étudiants dans un éventail de domaines. Le candidat retenu apportera une importante contribution à ces deux programmes. La charge d’enseignement régulière est de deux cours par semestre, selon un régime de deux semestres. Le salaire est proportionnel aux compétences et à l'expérience.

McGill est l’université la plus internationale du Canada et son dossier en matière de recherche est exceptionnel dans de nombreux domaines. Son principal campus est situé au centre-ville de Montréal, ville multiculturelle dynamique du Québec, une province francophone. La langue d’enseignement à McGill est l’anglais. Respectueux de sa diversité, le département de philosophie est diversifié dans les domaines de recherche où il excelle.  Nous encourageons les candidatures de personnes qui peuvent contribuer à ce pluralisme, qui travaillent ou sont ouvertes au dialogue au-delà des frontières philosophiques traditionnelles, et qui peuvent compléter nos forces existantes en recherche. (Pour obtenir de l’information au sujet de ces forces, veuillez consulter http://www.mcgill.ca/philosophy/.)

Chaque demande doit comprendre: une lettre de présentation; un curriculum vitae à jour; un dossier de recherche comprenant un énoncé des intérêts en recherche et un exemple de travaux universitaires (20 à 30 pages); un énoncé décrivant l’approche pédagogique du candidat et son expérience en enseignement, ainsi que des évaluations comme enseignant, le cas échéant (maximum de 10 pages); et au moins trois lettres de recommandation.

POUR POSTULER EN LIGNE: https://academicjobsonline.org/ajo/jobs/6347.

Date limite pour la réception des demandes et des documents à l’appui : 31 octobre 2015.

Pour faire une demande de renseignements au département concernant ce poste: hiring [dot] philosophy [at] mcgill [dot] ca.

Il n’y aura pas d’entrevues dans le cadre des réunions de l’APA région est, mais le département fera des entrevues par Skype avec les candidats de la longue liste dans les deux premières semaines de janvier. Les candidats de la courte liste seront invités à visiter le département.

L'Université McGill souscrit à la diversité et à l'équité en matière d'emploi. Elle accueille favorablement les demandes d'emploi: des femmes, des peuples Autochtones, des minorités ethniques, des personnes handicapées, des personnes de toutes orientations et identités sexuelles, des minorités visibles, et d'autres personnes qui pourraient contribuer à une plus grande diversité.

On encourage tous les candidats qualifiés à postuler; veuillez noter que conformément aux exigences de l'immigration canadienne, la priorité sera toutefois accordée aux Canadiens ainsi qu'aux résidents permanents.

Department of Political Science

The Department of Political Science invites applications for a tenure-track position in Gender and Politics. The successful candidate will be expected to teach courses at the undergraduate and graduate levels, such as Gender and Politics, Feminist Theories and Methodologies, and/or the empirical study of gender, as well as courses in the candidate’s specific area(s) of expertise.

The Department welcomes applications from qualified candidates working within any subfield or methodological approach in Political Science. While all applications will be given full consideration, we are particularly interested in scholars whose work addresses the politics of gender and sexuality in their articulation and intersections with race, indigeneity, class, disability, and/or other axes of marginalization, power and identity.

An applicant’s record of performance must provide evidence of outstanding research potential and the ability to teach effectively at the undergraduate and graduate level, as well as the ability to provide supervision for graduate students.

Appointment is expected to be at the rank of Assistant Professor, but appointment at a higher rank is possible under exceptional circumstances. Candidates should have already completed the PhD or be very near completion. Applications should include curriculum vitae, graduate transcript, three letters of reference, a sample of written work and material pertinent to teaching skills. The position start date is August 1, 2016.

For more information about the Department and University, visit our web site at: www.mcgill.ca/politicalscience/.

The Department maintains a close relationship with several Centers and Institutes on campus that will be possible places of research affiliation for the successful candidate. These include: the Institute for Gender, Sexuality, and Feminist Studies (IGSF), http://www.mcgill.ca/igsf/; the Research Group on Constitutional Studies (RGCS) http://www.mcgill.ca/rgcs; the Center for the Study of Democratic Citizenship (CSDC), www.csdc-cecd.ca; the Center for International Peace and Security Studies (CIPSS), http://cepsi-cipss.ca/en/; the McGill Institute for the Study of International Development (ISID), www.mcgill.ca/isid; and the European Union Centre of Excellence (EUCE), www.centreurope-montreal.ca.

Inquiries about this position may be sent to the Chair of the Department, philip [dot] oxhorn [at] mcgill [dot] ca.

Review of applications will begin on October 12 and will continue until the position is filled. PLEASE APPLY ONLINE AT: https://academicjobsonline.org/ajo/jobs/5810.

McGill University is committed to diversity and equity in employment. It welcomes applications from: women, Aboriginal persons, persons with disabilities, ethnic minorities, persons of minority sexual orientation or gender identity, visible minorities, and others who may contribute to diversification. All qualified applicants are encouraged to apply; however, in accordance with Canadian immigration requirements, Canadians and permanent residents will be given priority.

Le département de Sciences politiques lance un appel à candidatures pour un poste en Genre et Politiques menant à la permanence. Le candidat retenu devra enseigner au niveau des études du premier cycle et des cycles supérieurs, et donner des cours en Genre et Politiques, sur les théories et méthodologies féministes et (ou) l’étude empirique du genre, de même que des cours dans son ou ses domaines d’expertise.

Le département invite à postuler les candidats qualifiés qui travaillent dans un sous-champ des Sciences politiques ou avec une approche méthodologique de cette discipline. Toutes les demandes seront examinées minutieusement, mais nous nous intéressons tout particulièrement à des universitaires dont les travaux portent les politiques en matière de différence des sexes et de sexualité dans leur interdépendance et leurs liens avec la race, l’indigénéité, la classe, l’invalidité et (ou) d’autres axes de la marginalisation, du pouvoir et de l’identité.

Les antécédents des candidats doivent démontrer un potentiel exceptionnel pour la recherche de même que l’aptitude à enseigner efficacement à des étudiants du premier cycle et des cycles supérieurs et la capacité à superviser des étudiants aux cycles supérieurs.

Le département recherche un professeur adjoint. Toutefois, le recrutement d’un candidat de plus haut niveau est envisageable dans des cas exceptionnels. Le candidat souhaité détient, ou a presque terminé, un PhD. Chaque candidature doit comprendre le curriculum vitae du postulant, son relevé de notes de l’université, trois lettres de référence, un exemplaire d’un article publié et des documents relatifs à ses aptitudes à enseigner. L’entrée en fonction est prévue pour le 1er août 2016.

Pour en savoir plus sur l’université et le département en cause, consulter notre site Web à l’adresse: www.mcgill.ca/politicalscience/.

Le département entretient des liens étroits avec de nombreux centres et instituts sur les campus, qui peuvent s’avérer des endroits propices à une affiliation en recherche pour le candidat retenu. Ces centres et instituts comprennent: l’Institut Genre, sexualité et féminisme (IGSF),  http://www.mcgill.ca/igsf/; Le Groupe de recherche sur les études constitutionelles (RGCS), http://www.mcgill.ca/rgcs/; le Centre pour l’étude de la citoyenneté démocratique (CÉCD), www.csdc-cecd.ca; le Centre d’études sur la paix et la sécurité internationale (CEPSI), http://cepsi-cipss.ca/; l’Institut d’étude du développement international de McGill (IEDI), www.mcgill.ca/isid; et le Centre d’excellence sur l’Union européenne (CEUE), www.centreurope-montreal.ca.

Les demandes de renseignements au sujet de cette position peuvent être envoyées au Directeur du département, Philip Oxhorn, à philip [dot] oxhorn [at] mcgill [dot] ca.

L’étude des candidatures commencera le 12 octobre 2015 et se poursuivra jusqu’à ce qu’un candidat ait été retenu. POSTULER EN LIGNE À L’ADRESSE: https://academicjobsonline.org/ajo/jobs/5810.

L'Université McGill souscrit à la diversité et à l'équité en matière d'emploi. Elle accueille favorablement les demandes d'emploi: des femmes, des peuples Autochtones, des minorités ethniques, des personnes handicapées, des personnes de toutes orientations et identités sexuelles, des minorités visibles, et d'autres personnes qui pourraient contribuer à une plus grande diversité. On encourage tous les candidats qualifiés à postuler; veuillez noter que conformément aux exigences de l'immigration canadienne, la priorité sera toutefois accordée aux Canadiens ainsi qu'aux résidents permanents.

Quebec Studies

Été 2016 – Postes de ChargéE de cours - Affichage

Dans le cadre de son Université en études montréalaises et québécoises de l’été 2016, le Programme d’études sur le Québec offre deux postes de ChargéEs de cours. Le cours QCST 336 (6 crédits), qui sera attribué aux deux candidatEs retenuEs, sera offert sous la forme d’un enseignement conjoint (un volet didactique du français langue seconde/étrangère et un volet histoire et culture du Québec/Montréal). Le contrat sera conforme à la Convention collective signée par les chargés de cours le 30 octobre 2015 et disponible en ligne à l’adresse http://mcliu.ca/wpcontent/ uploads/2015/10/Collective_Agreement_MCLIU_French-English_FINAL.pdf.

Les candidatEs sont priées de soumettre leur dossier de candidature par courriel, en un seul document PDF, en précisant lequel des deux volets d’enseignement les intéressent, à l’attention des personnes suivantes :
• Prof. Pascal Brissette, Directeur (pascal [dot] brissette [at] mcgill [dot] ca)
• Stéphan Gervais, coordonnateur scientifique des études québécoises (stephan [dot] gervais [at] mcgill [dot] ca)

Date limite pour postuler : 30 mars 2016

Dossier de candidature :
• Toutes les candidates :

o « Annexe 11 – Formulaire de candidature », pages 91-92 de la Convention collective;
o Description du cours proposé ou plan de cours provisoire;
o Le cas échéant, vos évaluations étudiantes.
• CandidatEs qui ont précédemment enseigné un cours au Programme d’études sur le Québec :
o Curriculum vitae à jour;
o Candidats internationaux : copie du Permis de travail, dans le cas où le permis serait expiré.
• Nouveaux candidats/nouvelles candidates :
o Curriculum vitae;
o CandidatEs internationaux/internationales : copie du Permis de travail.

Salaire : 7 600 $ pour chaque volet (cours offert en coenseignement)

Exigences de qualification pour l’enseignement (EQE) :
Niveau de diplomation : Maitrise terminée dans un domaine pertinent lié au volet d’enseignement du cours.
Compétence attestée dans le domaine visé par le cours en fonction du volet enseigné (didactique du français langue seconde/étrangère ou histoire et culture du Québec/Montréal).

Autre mention — Profil recherché :
Expertise reconnue en fonction du volet enseigné;
Facilité à travailler en équipe;
Personne méthodique et structurée;
Capacité à communiquer de façon claire et accessible;
Capacité à mettre les étudiantEs au coeur de la démarche d’enseignement.

Postes disponibles :
• QCST 336 (CRN 999) – Université d’été en études québécoises et montréalaises (6 crédits)- volet didactique du français langue seconde/étrangère
o Horaire : Tous les jours, du lundi au vendredi, de 9 h 30 à 12 h 30, du lundi 20 juin au vendredi 5 août 2016,
o Salle de classe : Arts-W 25
o Description du cours (sujet à modification) : L’Université d’été en études québécoises et montréalaises est un cours multidisciplinaire intensif de 7 semaines (6 crédits) pour étudiants non-francophones, qui cumule les objectifs d’un cours d’introduction en histoire et culture du Québec et de Montréal, et ceux d’un cours de niveau intermédiaire-avancé en français langue seconde. Il est offert en coenseignement. Les étudiants découvriront ainsi plusieurs aspects de l’histoire sociale, culturelle et politique de Montréal et du Québec tout en développant leur compétence en français oral et écrit.
o La personne choisie sera responsable de l’enseignement des contenus et de l’intégration des savoirs langagiers
• QCST 336 (CRN 999) – Université d’été en études québécoises et montréalaises (6 crédits)- volet histoire et culture du Québec
o Horaire : Tous les jours, du lundi au vendredi, de 9 h 30 à 12 h 30, du lundi 20 juin au vendredi 5 août 2016,
o Salle de classe : Arts-W 25
o Description du cours (sujet à modification) : L’Université d’été en études québécoises et montréalaises est un cours multidisciplinaire intensif de 7 semaines (6 crédits) pour étudiants non-francophones, qui cumule les objectifs d’un cours d’introduction en histoire et culture du Québec et de Montréal, et ceux d’un cours de niveau intermédiaire-avancé en français langue seconde. Il est offert en coenseignement. Les étudiants découvriront ainsi plusieurs aspects de l’histoire sociale, culturelle et politique de Montréal et du Québec tout en développant leur compétence en français oral et écrit.
o La personne choisie sera responsable de l’enseignement des contenus et de l’intégration des savoirs historiques, sociaux et culturels

Department of Social Studies of Medicine

 

The Faculty of Medicine at McGill University is inviting applications as part of a search for the position of Chair, Department of Social Studies of Medicine. This will be a tenure stream position at the Associate or Full Professor level. It is anticipated that the new Chair will be an internal hire.

The Department of Social Studies of Medicine is a multidisciplinary department with three core disciplines – anthropology, history and sociology – that investigates issues emerging from medicine, biomedical research, public health and health policy. It has a strong tradition of excellence in research and teaching. The department is currently comprised of 10 full-time members and 3 associate members.

The new Chair will develop existing areas with opportunities to build new areas of strength through recruitment. The successful candidate will also be expected to participate in the teaching mission of the Faculty of Medicine and to have a well-established, independent research program.

Candidates should have an international reputation in the field. The successful applicant will have completed a doctoral degree and have a strong record of research accomplishments and proven administrative and teaching skills.

Candidates would benefit from a working knowledge of both official languages.

All qualified applicants are encouraged to apply; however, in accordance with Canadian immigration requirements, Canadians and permanent residents will be given priority. McGill University is committed to diversity and equity in employment. It welcomes applications from: women, Aboriginal persons, persons with disabilities, ethnic minorities, persons of minority sexual orientation or gender identity, visible minorities, and others who may contribute to diversification.

Applicants who meet the above-mentioned criteria are invited to apply by submitting a detailed curriculum vitae and a brief statement of administrative, teaching and research experience by e-mail within one month of the publication* of this advertisement to: acadsec [dot] med [at] mcgill [dot] ca.

Mara Ludwig, M.D.
Chair, McGill Department of Social Studies of Medicine Chair Search Committee
*Published on January 18, 2016.

La Faculté de médecine de l’Université McGill lance un appel à candidatures pour le poste de directeur ou de directrice du Département d’études sociales de la médecine. La personne choisie occupera un poste de professeur agrégé ou de professeur titulaire, permanent ou menant à la permanence. Il est à prévoir que le poste sera pourvu à l’interne.

Le Département d’études sociales de la médecine est multidisciplinaire et repose sur trois disciplines fondamentales : l’anthropologie, l’histoire et la sociologie. Des recherches y sont menées sur les enjeux émergents de la médecine, de la recherche biomédicale, de la santé publique et des politiques de santé. Le Département possède une riche tradition d’excellence en recherche et en enseignement. Il compte actuellement dix membres à temps plein et trois membres associés.

Le nouveau directeur ou la nouvelle directrice veillera au perfectionnement des secteurs existants et pourra créer de nouveaux secteurs dynamiques grâce au recrutement. La personne choisie devra également participer à la mission d’enseignement de la Faculté de médecine et avoir un programme de recherche autonome bien établi.

Les candidats doivent jouir d’une réputation internationale dans le domaine. La personne dont la candidature sera retenue est titulaire d’un doctorat et possède de solides antécédents en recherche tout en faisant preuve de compétences éprouvées en administration et en enseignement.

Une connaissance pratique des deux langues officielles sera considérée comme un atout.

Tous les candidats admissibles sont  encouragés à postuler;  cependant, en vertu des exigences sur l’immigration en vigueur au Canada, les Canadiens et les résidents permanents auront priorité. L’Université McGill souscrit à la diversité et à l’équité en matière d’emploi. Elle accueille favorablement les demandes d’emploi : des femmes, des peuples autochtones, des personnes handicapées, des minorités ethniques, des personnes de toutes orientations et identités sexuelles, des minorités visibles, et d’autres personnes qui pourraient contribuer à une plus grande diversité.

Les candidats qui répondent aux critères énoncés ci-dessus sont invités à postuler en soumettant un curriculum vitæ détaillé ainsi qu’un bref énoncé de leur expérience en administration, en enseignement, et en recherche par courriel dans le mois suivant la date de publication* du présent avis à :  acadsec [dot] med [at] mcgill [dot] ca.

Mara Ludwig, M.D.
Présidente, Comité de recrutement du directeur ou de la directrice du Département d’études sociales de la médecine
*Publié le 18 janvier 2016.

School of Religious Studies (formerly the Faculty of Religious Studies)

The Faculty of Arts seeks to appoint a Director of the School of Religious Studies. The Director will hold a tenured position in the School of Religious Studies in the Faculty of Arts.

The Director will build on the School’s strong foundation in religious and theological studies, provide collegial leadership in establishing strategic priorities for the School, and implement short and long-term recruitment and development goals.

Reporting to the Dean of Arts, the Director will oversee all aspects of the School’s activities. We seek a scholar with established expertise in one or more of the relevant fields of religious studies, and whose work and experience can also engage and enhance the School’s initiatives in religion and globalization, interfaith studies, and religion and public policy. Appointment to a Canada Research Chair (Tier I) may be possible if appropriate.

As the first Director since the integration of Religious Studies as a School in the Faculty of Arts (effective May 2016), the successful candidate will play a key role in shaping the future development of the School of Religious Studies at McGill University.

The Search Committee prioritizes these qualities in an ideal candidate:

  • A strong record of accomplishment in research, teaching and academic administration.
  • The commitment and qualities of academic leadership required to support and enhance the School’s mission and its major areas of research and teaching.
  • An ability to work in a collaborative and collegial manner, encouraging the professional development and success of all students, faculty and staff.
  • A commitment to long-term institutional collaboration with the School’s partners including affiliated theological colleges.
  • The skills to deal effectively and proactively with the financial and budgetary affairs of the School.
  • A proven capacity for building relations with governmental agencies, individual benefactors, and community partners and for attracting external funding for research and scholarship in collaboration with University Advancement.
  • Proficiency to work in English as well as proficiency, or a real commitment to develop proficiency, to work in French.

McGill University is committed to equity in employment and diversity. It welcomes applications from: women, Aboriginal persons, persons with disabilities, ethnic minorities, persons of minority sexual orientation or gender identity, visible minorities, and others who may contribute to further diversification. All qualified candidates will be considered; however, in accordance with Canadian immigration requirements, Canadians and permanent residents will be given priority. 

The review of applications will begin May 2, 2016 and will continue until the position is filled. The appointment as Director is for a five-year term (renewable). Applications and nominations should include a letter of introduction, curriculum vitae and the names of at least three references. All materials, including referees’ letters of recommendation, must be submitted electronically to the Academic Jobs Online website at https://academicjobsonline.org/ajo/jobs/7148.

Inquiries should be addressed to Professor Hudson Meadwell, Interim Dean, Faculty of Arts, McGill University via e-mail: hudson [dot] meadwell [at] mcgill [dot] ca.

La Faculté des arts cherche à combler le poste permanent de directeur/trice de l’École d’études religieuses.

Le directeur ou la directrice devra renforcer les assises en études religieuses et théologiques de l’École, faire preuve de leadership et de collaboration dans l’établissement de ses priorités stratégiques, planifier le recrutement à court et à long terme et déterminer les objectifs de développement.

Le directeur ou la directrice supervisera toutes les activités de l’École, dont il/elle rendra compte au doyen ou à la doyenne de la Faculté des arts. Nous sommes à la recherche d’un/e universitaire ayant un dossier de recherche solide dans un ou plusieurs domaines des études religieuses, et dont les travaux et les expériences rehausseront également les initiatives de l’École dans les domaines suivants : religion et mondialisation, études interreligieuses, religion et politiques publiques. Une mise en candidature au Programme des chaires de recherche du Canada (niveau 1) pourra être considérée selon le cas.

L’intégration de l’École d’études religieuses dans la Faculté des arts entrera en vigueur en mai 2016; le ou la candidat/e choisi/e assurera par conséquent un rôle clé dans le développement de l’École d’études religieuses de l’Université McGill.

Selon le comité de sélection, le ou la candidat/e idéal/e possède les qualités suivantes :

  • Des réalisations importantes en matière de recherche, d’enseignement et d’administration universitaire.
  • Les compétences de leadership et l’engagement nécessaires au soutien et à l’amélioration de la mission de l’École et de ses domaines principaux de recherche et d’enseignement.
  • La capacité à travailler de façon collaborative et collégiale afin de promouvoir la réussite et le développement professionnel des étudiants, du corps professoral et des membres du personnel. 
  • L’engagement de poursuivre une collaboration institutionnelle à long terme avec les partenaires de l’École, y compris avec les collèges de théologie affiliés.
  • Les compétences nécessaires pour gérer de façon proactive et efficace les affaires financières et budgétaires de l’École.
  • Une aptitude démontrée à établir des liens avec les instances gouvernementales, les donateurs privés et les partenaires communautaires pour obtenir du financement externe destiné à la recherche et aux bourses d’études en collaboration avec l’Avancement universitaire.
  • Une bonne connaissance de l’anglais et du français comme langues de travail, ou la ferme intention d’améliorer ses compétences en français si le niveau est insuffisant.

L’Université McGill encourage la diversité et l’équité en matière d’emploi. Nous accueillons  favorablement les demandes émanant des groupes suivants : des femmes, des peuples autochtones, des personnes handicapées, des minorités ethniques, des personnes dont l’orientation sexuelle ou l’identité du sexe sont différentes, des minorités visibles, ainsi que toute autre personne qui pourrait contribuer à la diversité. Tous les candidats répondants aux exigences seront considérés; cependant, conformément aux règles d'immigration, la priorité sera toutefois accordée aux Canadiens ainsi qu'aux résidents permanents.

Le processus de sélection débutera le 2 mai 2016 et se poursuivra jusqu’à ce que le poste soit comblé. Le mandat du directeur ou de la directrice est de cinq ans (renouvelable). Les candidats doivent soumettre une lettre de présentation, leur curriculum vitae et le nom d’au moins trois répondants. Le tout, incluant les lettres de recommandation, doit être soumis en ligne sur le site Academic Jobs Online https://academicjobsonline.org/ajo/jobs/7148.

Pour tout renseignement supplémentaire, veuillez contacter par courriel le Professeur Hudson Meadwell, doyen par intérim, Faculté des arts, Université McGill : hudson [dot] meadwell [at] mcgill [dot] ca.

School of Social Work

The School of Social Work invites applications for a tenured Associate Professor position with a start date no later than 1 August 2016. We are seeking faculty with expertise in the areas of human rights, advocacy and Indigenous affairs.   The successful candidates will have a well-established record of research and/or advocacy on issues of human rights relating to policies and services for indigenous peoples in Canada, expertise in the field of social work, and a commitment to excellence in graduate and undergraduate teaching. A BSW or MSW and a Ph.D. in social work or related field is required.

This appointment is part of the academic renewal of the School of Social Work, which includes the development of Canada’s first Master of Science (Applied) in Couple and Family Therapy within a School of Social Work, an expanded doctoral program, a newly revised generalist BSW curriculum, an MSW offering three specialist streams (children & families, health & social care, and international & community development), as well as seven recent tenure‐track faculty appointments, including two Canada Research Chairs. The School is the home of the Center for Research on Children and Families, the International Community Action Network, and a new Centre for Research on Children, War, Violence and Arts-based Technologies. For further information on the School of Social Work and McGill University, please visit our website at: http://www.mcgill.ca/socialwork.

Home to McGill, Montreal is a great cosmopolitan city, which attracts people from around the world who are drawn by its charm, its cultural diversity, and European ambience. McGill is a world‐class university, consistently recognised by McLean’s magazine as the top university in Canada, and ranked amongst the top 25 universities in the world by the QS World University rankings.

Candidates should send a letter of interest, curriculum vitae, three (3) examples of published work, and three (3) letters of reference to:

Professor Nico Trocmé, MSW, PhD, TS
Director, School of Social Work, McGill University
3506 University Street, Room 300
Montreal, Quebec H3A 2A7
Email: nico [dot] trocme [at] mcgill [dot] ca

The search committee will begin reviewing applications on January 23rd, 2016.

McGill University is committed to diversity and equity in employment. It welcomes applications from: women, Aboriginal persons, persons with disabilities, ethnic minorities, persons of minority sexual orientation or gender identity, visible minorities, and others who may contribute to diversification. All qualified applicants are encouraged to apply; however, in accordance with Canadian immigration requirements, Canadians and permanent residents will be given priority.

L'École de service social sollicite des candidatures pour un poste permanent de professeur agrégé. La personne sélectionnée devra entrer en fonction au plus tard le 1er août 2016. Nous cherchons des personnes ayant une expertise dans les domaines de la défense des droits et des affaires autochtones. Les candidats ou candidates retenus doivent avoir un excellent dossier de publications et d’activités liés à la défenses des droits relatifs aux politiques et aux services pour les autochtones, une expertise dans le domaine du service social, et la volonté d’atteindre l'excellence dans l'enseignement tant au premier cycle qu'aux cycles supérieurs. Un BSW ou MSW et un doctorat en service social ou dans un domaine connexe sont exigés.

Cette nomination s'inscrit dans le cadre du renouvellement du corps professoral de l'École de service social, avec la création de la première maîtrise en thérapie conjugale et familiale dans ce genre d'établissement au Canada, un programme de doctoral élargi, un programme de BSW généraliste nouvellement révisé, un programme de MSW offrant trois spécialisations (enfants et familles, services sociaux et de santé, développement international et communautaire), ainsi que sept nominations récentes menant à la permanence, y compris deux chaires de recherche du Canada. L'École comprend également le Centre de recherche sur l'enfance et la famille, le Réseau d'action de la Communauté internationale et un nouveau centre de recherche sur l’enfance, la guerre, la violence et les technologies basées sur les arts.

Pour en savoir davantage sur l'École de service social et l'Université McGill, visitez notre site web à l'adresse www.mcgill.ca/socialwork.

Montréal, où se trouve l'Université McGill, est une métropole cosmopolite qui attire des personnes de partout dans le monde par son charme, sa diversité culturelle et son ambiance européenne. McGill est une université de classe mondiale, constamment reconnue par le magazine McLean comme la meilleure université au Canada; elle figure parmi les 25 meilleures universités dans le monde selon le classement international établi par QS.

Les candidats doivent envoyer une lettre de motivation, leur curriculum vitae, des examples de travaux publiés et trois lettres de recommandation à:

Professeur Nico Trocmé, MSW, PhD, TS
Directeur, École de service social, Université McGill
3506, rue University, bureau #300
Montréal (Québec) H3A 2A7
Courriel: nico [dot] trocme [at] mcgill [dot] ca

Le comité de recherche commencera l'examen des demandes le 23 janvier 2016.

L'Université McGill souscrit  à la diversité et à l'équité en matière d'emploi. Elle accepte les candidatures de femmes, peuples autochtones, personnes handicapées, minorités ethniques, personnes de toutes orientations sexuelles minoritaires et identités de genre, minorités visibles, et d'autres personnes qui pourraient contribuer à une plus grande diversité. Tous les candidats qualifiés sont encouragés à postuler; toutefois, conformément aux exigences canadiennes en matière d'immigration, les candidatures de Canadiens et de résidents permanents du Canada seront traitées en priorité.

Institutes

Institute of Islamic Studies

 

The Institute of Islamic Studies seeks to fill a tenure-track position at the level of Associate Professor in the field of pre-colonial Persian and Urdu Literature with a special focus on translation theory. The ability to teach graduate-level courses using Persian- language materials is required. Knowledge of French is an asset. The committee is particularly interested in receiving applications from scholars who adopt innovative and theoretically informed approaches to their areas of specialization and who will benefit from interacting with a large and vibrant group of scholar-teachers working in a variety of disciplines on different aspects of the Islamic world.

Interested candidates should submit a letter of application and a complete CV, and arrange for three letters of recommendation to be sent from the referees’ institutional email accounts, to: jobsearch [dot] islamicstudies [at] mcgill [dot] ca. Informal inquiries may be directed to Mr. Andrew Staples, the Institute’s Administrative Officer, at jobsearch [dot] islamicstudies [at] mcgill [dot] ca. Further information about the Institute of Islamic Studies can be found at  www.mcgill.ca/islamicstudies/.

McGill University is committed to diversity and equity in employment. It welcomes applications from: women, Aboriginal persons, persons with disabilities, ethnic minorities, persons of minority sexual orientation or gender identity, visible minorities, and others who may contribute to diversification. All qualified applicants are encouraged to apply; however, in accordance with Canadian immigration requirements, Canadians and permanent residents will be given priority.

Application deadline: December 7, 2015.

L’Institut d’études islamiques souhaite pourvoir un poste menant à la permanence au niveau de professeur agrégé dans le domaine de la littérature précoloniale persane et l'ourdou avec un accent particulier sur la théorie de la traduction. Le candidat retenu sera en mesure de donner des cours de deuxième cycle dans la langue persane. La connaissance du français est un atout. Le comité désire recevoir la candidature de chercheurs qui, dans leur domaine de spécialisation, adoptent des approches novatrices solidement étayées sur le plan de la théorie, et qui bénéficieront d'interagir avec un groupe important et dynamique de lettrés travaillant dans une variété de disciplines sur différents aspects du monde islamique.

Les candidats intéressés doivent faire parvenir une lettre de motivation, leur curriculum vitæ, de même que trois lettres de recommandation provenant du courrier électronique institutionnel de la personne qui en est l’auteure au jobsearch [dot] islamicstudies [at] mcgill [dot] ca. Des demandes de renseignements informelles peuvent être adressées à l’intention de monsieur Andrew Staples, adjoint administratif de l’Institut, à jobsearch [dot] islamicstudies [at] mcgill [dot] ca. Pour tout complément d’information au sujet de l’Institut d’études islamiques, nous vous invitons à consulter le www.mcgill.ca/islamicstudies/.

L'Université McGill souscrit à la diversité et à l'équité en matière d'emploi. Elle accueille favorablement les demandes d'emploi: des femmes, des peuples Autochtones, des minorités ethniques, des personnes handicapées, des personnes de toutes orientations et identités sexuelles, des minorités visibles, et d'autres personnes qui pourraient contribuer à une plus grande diversité. On encourage tous les candidats qualifiés à postuler; veuillez noter que conformément aux exigences de l'immigration canadienne, la priorité sera toutefois accordée aux Canadiens ainsi qu'aux résidents permanents.

La date limite pour soumettre une candidature est le 7 décembre 2015.

Centres

Centre d'ensignement du français

Le Centre d’enseignement du français (CEF) de la Faculté des arts sollicite des candidatures pour un poste de Faculty Lecturer non titularisable en français langue seconde. Ce poste de 3 ans est renouvelable et mène à un engagement à durée illimitée après 6 ans. Entrée en fonction : le 1er août 2016.

Les candidats doivent détenir un diplôme de maîtrise en didactique des langues ou en linguistique ou l’équivalent. Une parfaite maîtrise du français, une bonne connaissance de l'anglais ainsi qu’une bonne connaissance des cultures d'expression française sont exigées. Les candidats possèdent une solide expérience en enseignement du français langue seconde au niveau post-secondaire et en enseignement des langues assisté par ordinateur. Qualités recherchées : capacité d’innovation (approches pédagogiques, conception de cours, création de matériel pédagogique, évaluation), esprit d’initiative, leadership, aptitude à travailler en équipe et à coordonner éventuellement des cours multi-sections, désir de participer à la vie universitaire. Le salaire sera conforme aux politiques de l’Université McGill. Les demandes de renseignements pour ce poste peuvent être envoyées à la directrice du CEF, Natallia Liakina, à l’adresse natallia [dot] liakina [at] mcgill [dot] ca.

Les dossiers de candidatures devront être soumis sous forme électronique à : https://academicjobsonline.org/ajo/jobs/7305. Le dossier de candidature devra inclure un curriculum vitae à jour, un dossier d’enseignement (un texte d’une page présentant la vision pédagogique du candidat, un dossier des principales réalisations pédagogiques et des évaluations récentes). Trois lettres de recommandation doivent être envoyées directement par les répondants à : https://academicjobsonline.org/ajo/jobs/7305. Les candidats retenus dans une première sélection devront faire une présentation, montrant leur compétence en enseignement du français langue seconde et dans le domaine du multimédia. Seuls les candidats sélectionnés pour une entrevue auront à soumettre des photocopies certifiées des diplômes.

L'Université McGill souscrit à la diversité et à l'équité en matière d'emploi. Elle accueille favorablement les demandes d'emploi : des femmes, des peuples Autochtones, des minorités ethniques, des personnes handicapées, des personnes de toutes orientations et identités sexuelles, des minorités visibles, et d'autres personnes qui pourraient contribuer à une plus grande diversité. On encourage tous les candidats qualifiés à postuler; veuillez noter que conformément aux exigences de l'immigration canadienne, la priorité sera toutefois accordée aux Canadiens ainsi qu'aux résidents permanents. (Le masculin est employé ici à titre épicène.)

Date limite de réception des dossiers : le 17 juin 2016.

The French Language Centre of the Faculty of Arts (FLC) invites applications for a non tenure-track position at the rank of Faculty Lecturer in French as a Second Language, beginning August 1, 2016. The initial appointment of Faculty Lecturers is 3 years and becomes indefinite after a period of 6 years of continuous employment.

Candidates must hold an M.A. in the field of French language teaching, linguistics or in a closely related field. Candidates must have native fluency in French, a working knowledge of English and a good knowledge of Francophone cultures. The FLC is seeking applicants with a demonstrated record of effective language teaching at the post-secondary level and experience in computer-assisted language learning. Candidates are expected to show innovative abilities (pedagogical approaches, curriculum development, creation of course material, evaluation methods), initiative, leadership and commitment to team work and university life. Salary will be according to McGill policies. Inquiries about this position can be sent to the Director of the FLC, Natallia Liakina at natallia [dot] liakina [at] mcgill [dot] ca.

Applications and all supporting materials are accepted online only at https://academicjobsonline.org/ajo/jobs/7305. Interested candidates should submit an up-to-date curriculum vitae, a teaching portfolio including a one-page description of the candidate’s teaching philosophy, selected materials that are representative of the candidate’s contributions, copies of recent teaching evaluations. They should arrange for three letters of recommendation to be sent from the referees’ institutional email accounts, to the following website: https://academicjobsonline.org/ajo/jobs/7305. Short-listed candidates will be asked to give a presentation showing their expertise in teaching French as second language and in applying new technologies to language instruction. They will be asked to submit certified copies of degrees.

McGill University is committed to diversity and equity in employment. It welcomes applications from women, Aboriginal persons, persons with disabilities, ethnic minorities, persons of minority sexual orientation or gender identity, visible minorities, and others who may contribute to diversification. All qualified applicants are encouraged to apply; however, in accordance with Canadian immigration requirements, Canadians and permanent residents will be given priority.

Deadline: June 17, 2016.

Centre for Research on Children and Families

The Centre for Research on Children and Families (CRCF) is an endowed McGill university centre that conducts and disseminates research on effective programs and policies for vulnerable children and youth and their families.

The CRCF brings together 25 faculty members who lead 30 different projects, provides training to 40 graduate students yearly, and offers a unique platform to develop local, national and international collaborations with academic and non-academic milieus. The CRCF is affiliated with McGill's School of Social Work, and is home to the Royal Bank of Canada-funded Children's Services Data Laboratory. The Center activities range from assisting agencies with program development and program evaluation, to conducting participatory studies, to providing governments with policy advice, and to build research agendas to influence service provision in areas of child welfare and child maltreatment, child and family health and wellbeing, child education, trauma and resilience, poverty, and childhood disability (for more information visit http://www.mcgill.ca/crcf/).

The Centre is seeking an Academic Associate to work with the Director and the Centre’s core faculty to manage the development of projects and expand the centre’s capacity to engage in applied research with community partners, and develop research training for graduate students.  Specifically the Academic Associate will:

  • develop local and national partnerships between the Centre and the health and social service researchers, service providers and policy makers;
  • provide research methods consultation for faculty, students, and community agencies;
  • manage the Centres RBC Children’s Service Data Lab;
  • conduct and publish child and family services related research;
  • work with the Director and the team of researchers to explore and develop funding opportunities;
  • collaborate with the Director and the team of researchers on the Indigo Love of Reading initiative (see http://www.mcgill.ca/crcf/channels/news/crcf-receive-generous-gift-geral...)
  • work with the Centre’s management team to oversee all Centre activities.

McGill University is committed to equity in employment and diversity. It welcomes applications from Aboriginal persons, persons with disabilities, ethnic minorities, persons of minority sexual orientation or gender identity, visible minorities, women, and others who may contribute to diversification. All qualified applicants are encouraged to apply; however, Canadians and permanent residents will be given priority.

Required Qualifications, Skills and Abilities:

  • Master or PhD degree in Social Work or relevant discipline;
  • Professional work experience in child welfare or children’s mental health and understanding of Québec’s health and social service network and policy environment;
  • Qualitative and quantitative research method skills;
  • Strong project management and execution skills;
  • Capacity to work well with academics, policy makers and service providers;
  • Strong communication skills in both English and French.

Terms: Initial appointment is for three years (renewable); McGill University contract academic staff appointment; Competitive salary with benefits, commensurate with experience

How to apply: Please send your Curriculum Vitae and a statement of interest by February 15th, 2016 to:

Delphine Collin-Vézina, PhD
Director
McGill University
Centre for Research on Children and Families
3506 University Street, Suite 106
Montreal, Quebec H3A 2A7
delphine [dot] collin-vezina [at] mcgill [dot] ca

 

Le Centre de recherche sur l’enfance et la famille (CREF) est un centre universitaire lié à l’Université McGill. Il effectue et publie des recherches sur les programmes et les politiques efficaces destinés aux enfants et aux jeunes vulnérables ainsi qu’à leur famille.

Le CREF réunit 25 chercheurs qui mènent 30 projets différents; assure la formation de 40 étudiants diplômés chaque année et offre une plate-forme unique permettant de développer des collaborations locales, nationales et internationales avec les milieux universitaires et non universitaires. Il est affilié à l’École de travail social de l’Université McGill et héberge le laboratoire de données sur les services aux enfants, financé par la Banque Royale du Canada (BRC). Le Centre aide les organismes à élaborer et à évaluer des programmes, mène des études participatives, fournit aux gouvernements des conseils sur les politiques et bâtit des programmes de recherche pour influencer la prestation de services dans les domaines de la protection de l’enfance et de la maltraitance, de la santé et du bien-être des enfants et de la famille, de l’éducation des enfants, des traumatismes et de la résilience, de la pauvreté, et de la déficience pendant l’enfance (pour plus de renseignements, visitez http://www.mcgill.ca/crcf/).

Le Centre est à la recherche d’un(e) associé(e) universitaire pour travailler avec la directrice et les chercheurs afin de gérer le développement des projets, d’élargir la capacité du Centre à effectuer des activités de recherche appliquée avec des partenaires communautaires et d’élaborer des programmes de formation en recherche pour les étudiants diplômés. Plus précisément, l’adjoint/adjointe aux affaires universitaires :

  • établit des partenariats locaux et nationaux entre le Centre et les chercheurs en santé et en services sociaux, les agences et organismes, et les décideurs politiques;
  • offre des consultations sur les méthodes de recherche aux chercheurs, aux étudiants et aux intervenants des agences et organismes;
  • gère le laboratoire de données de la BRC sur les services destinés aux enfants;
  • mène et publie des recherches sur les services liés à l’enfance et à la famille;
  • travaille avec la directrice et l’équipe de chercheurs pour explorer et développer les possibilités de financement;
  • collabore avec la directrice et l’équipe de chercheurs à l’initiative Indigo Love of Reading (voir http://www.mcgill.ca/crcf/channels/news/crcf-receive-generous-gift-geral...);
  • travaille avec l’équipe administrative du Centre pour superviser toutes les activités.

L’Université McGill souscrit à la diversité et à l’équité en matière d’emploi. Elle accueille favorablement les candidatures de représentants des peuples autochtones, des minorités visibles et des minorités ethniques, de personnes handicapées, de femmes, de personnes de toutes orientations et identités sexuelles et de quiconque pourrait contribuer à une plus grande diversité dans ses rangs. Tous les candidats qualifiés sont encouragés à postuler; toutefois, la priorité sera accordée aux Canadiens et aux résidents permanents.

Qualifications, compétences et aptitudes requises :

  • Maîtrise ou doctorat en travail social ou dans une discipline pertinente;
  • Expérience professionnelle en protection de l’enfance ou en santé mentale des enfants et compréhension du réseau de la santé et des services sociaux et de l’environnement politique du Québec;
  • Compétences en méthode de recherche qualitative et quantitative;
  • Solides compétences en gestion de projet et en exécution de tâches;
  • Capacité de bien travailler avec des chercheurs universitaires, des décideurs politiques et des prestataires de services;
  • Solides compétences en communication en français et en anglais.

Durée: La nomination initiale est de trois ans (renouvelable). Membre du personnel universitaire contractuel de l’Université McGill. Salaire compétitif et avantages en fonction de l’expérience.

Comment postuler: Veuillez envoyer votre curriculum vitae et une lettre de motivation d’ici le 15 février 2016 à :

Delphine Collin-Vézina, Ph.D. Directrice,
Centre de recherche sur l’enfance et la famille
Université McGill
3506, rue Université, bureau 106,
Montréal, Québec H3A 2A7
delphine [dot] collin-vezina [at] mcgill [dot] ca