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Recherche et études aux cycles supérieurs (M.Sc. et Ph.D. ad hoc)

La recherche en médecine familiale est essentielle à l'atteinte de l'excellence en matiére de soins aux patients et d'éducation. À McGill, nous effectuons de la recherche:

  • pour fournir les données nécessaires qui soutiennent les soins cliniques de haute qualité en pratique générale et font progresser la discipline de la pratique de la médecine familiale par l'entremise de nouvelles connaissances et du transfert des connaissances.
  • parce que l'avenir de la profession sera fonction de notre capacité à définir notre parcours universitaire.

Renforcer les capacités en recherche est une priorité de l'expansion de notre Département. Notre programme de cliniciens érudits  à l'intention des résidents de troisième année et notre programme de maîtrise ou de doctorat (ad hoc) en médecine familiale préparent les futurs chefs de file de la recherche en soins de première ligne. 

Notre Département comprend vingt-cinq chercheurs Ph.D. et cliniciens-chercheurs qui consacrent une partie de leur temps à la recherche et qui sont titulaires d'importantes subventions des IRSC au  fédéral et qui s'investissent dans plusieurs autres projets de recherche financés par les IRSC, et le FRQS au provincial. 

In primary care, research is needed that takes into account the specific characteristics of its population and the presentation and prevalence of illness and disease. The context of the doctor-patient encounter plays a major part, and needs better understanding. At the policy level, issues of equity must be addressed. The knowledge base for family medicine must be expanded by integration of multiple methods of comprehension, so we can bridge the gap between evidence and practice.

de Maeseneer et al., The Lancet Vol 362 October 18, 2003

Borrowed and adapted knowledge is insufficient to optimize the potential of a comprehensive, integrative, relationship-centered generalist approach to improve the health of individuals, families, and communities. The knowledge base for family practice must be expanded by integrating multiple ways of knowing. This involves (1) self-reflective practice by clinicians, (2) involving the patient voice in generating research questions and interpreting data, (3) inquiry into the systems affecting health care, and (4) investigation of disease phenomena and treatment effects in patients over time. A multimethod, transdisciplinary, participatory approach is needed to create knowledge that retains connections with its meaning and context and therefore is readily translated into practice. This research integrates quantitative and qualitative traditions and involves the active participation of both clinicians and patients. The generation of relevant knowledge should be supported through (a) developing a culture of reflective practice among clinicians, (b) expanding the infrastructure for practice-based research, (c) developing a multimethod,transdisciplinary, participatory research paradigm, (d) longitudinal study of the process and outcomes of broad, integrative, relationship-centered care, and (e) incorporating pursuit of new knowledge as a central feature of training programs and policy.

Kurt C. Stange, William L. Miller, Ian McWhinney, (Fam Med 2001;33(4):286-97.)

 

 

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