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Programme de 1er cycle en médecine dentaire (DMD)

Résumé

Notre programme d'études de premier cycle en médecine dentaire (DMD) est innovateur et dynamique, reflète les esprits de nos professeurs exceptionnels et leur vision en ce qui a trait à la formation des leaders en santé buccodentaire de demain. Nous désirons avant tout que nos diplômés soient des professionnels faisant preuve de bon jugement. Nous croyons que c’est la meilleure façon d’assurer que leurs patients, et la population en général, reçoivent les soins les plus efficaces possible – c’est-à-dire des soins de santé fondés sur des preuves scientifiques et un sentiment de justice sociale.

Pour atteindre cet objectif, nous avons créé un programme d’études faisant appel à des méthodes de pointe en matière de gestion des problèmes de santé buccodentaire, ainsi qu’à des techniques novatrices d’enseignement et d’apprentissage. Ce programme met l’accent sur le lien qui existe entre la santé buccodentaire et la santé en général.

Ces dernières années, notre programme d’études a été modifié considérablement afin de refléter les besoins changeants de la société et de la profession de dentiste. Au cours des années à venir, ce programme évoluera encore davantage afin d’améliorer la capacité de nos diplômés à mieux servir les groupes défavorisés de notre société et à devenir des leaders dans la recherche et l’enseignement.

Notre programme

Au cours des 18 premiers mois de leur cursus, les étudiants étudient les fondements de la médecine, conjointement avec la Faculté de médecine. Les étudiants complètent ensuite une formation préclinique de sept mois suivie d’une formation clinique de deux ans à la clinique d’enseignement McCall durant lesquels les étudiants font également un internat par rotation dans différents services hospitaliers (chirurgie buccale et maxillofaciale, la médecine dentaire pédiatrique et le Centre de la douleur du CUSM).

Exigences

Les candidats au programme doivent avoir rempli les conditions d’admission suivantes ou être en voie de les remplir d’ici la fin de l’année scolaire en cours. Les candidats doivent avoir reçu un diplôme de premier cycle ou être en voie de terminer la dernière année d’un programme d’études dans un collège ou une université reconnue menant à l’obtention d’un diplôme de premier cycle comprenant 120 crédits échelonnés sur huit semestres après avoir terminé des études secondaires.

Les candidats qui ont reçu un diplôme d’études collégiales (DEC) doivent avoir accumulé 90 crédits (six semestres) dans une université québécoise.

Une charge de cours de 15 crédits par semestre devrait être maintenue durant les sessions régulières. Les semestres d'été ou autres sessions intermédiaires sont acceptables, mais ne devraient pas être utilisées pour réduire la charge de cours durant les sessions régulières.

Pour qu'une demande d'admission soit évaluée sur la base d'un deuxième diplôme de premier cycle, le candidat devra avoir complété un minimum de 45 crédits à temps plein lors du dépôt de la demande (1er novembre).

Le Test d’aptitude aux études dentaires (TAED) n'est plus une condition d'admission préalable à notre programme.

À titre d’indication du niveau de compétition, voici les moyennes générales des étudiants admis au cours des trois dernières années:

2013 3.78
2012 3.71
2011 3.76

Pré-requis en sciences

Pour en connaître davantage sur nos prérequis en science, veuillez consulter ce document.


Les candidats doivent avoir terminé (ou être en voie de terminer) avec succès les préalables de niveau collégial ou universitaire suivants:

  • un minimum de six (6) crédits de cours d’introduction en biologie / sciences biologiques (avec laboratoires)
  • un minimum de six (6) crédits de cours d’introduction en chimie (général ou chimie physique), avec laboratoires
  • un minimum de trois (3) crédits en chimie organique (avec laboratoires)
  • un minimum de six (6) crédits de cours d’introduction en physique (avec laboratoires) - trois crédits en calcul (ex. calcul différentiel et intégral) peuvent être utilisés pour la moitié des crédits exigés en physique.

En plus des prérequis mentionnés ci-dessus, il est fortement recommandé d'avoir une connaissance en biologie, statistiques et génétique équivalente aux cours offerts en première année à McGill:

L'exigence en biologie peut être satisfaite par les deux cours suivants:

BIOL 200 Molecular Biology 3 Credits
    Offered in the:
  • Fall
  • Winter
  • Summer

BIOL 201 Cell Biology & Metabolism 3 Credits
    Offered in the:
  • Fall
  • Winter
  • Summer

 

L'exigence en statistique peut être satisfaite par le biais d'un des cours suivants:

BIOL 373 Biometry 3 Credits
    Offered in the:
  • Fall
  • Winter
  • Summer

MATH 203 Principles of Statistics 1 3 Credits
    Offered in the:
  • Fall
  • Winter
  • Summer

PSYC 204 Intro to Psychological Stats 3 Credits
    Offered in the:
  • Fall
  • Winter
  • Summer

 

L'exigence en génétique peut être satifsfaite par le cours suivant:

BIOL 202 Basic Genetics 3 Credits
    Offered in the:
  • Fall
  • Winter
  • Summer

 

Les notes « Réussite/Échec » (Satisfaisant/Insatisfaisant) ne sont pas acceptables; des notes numériques ou en lettres sont requises. Le rendement académique à ces cours sera pris en considération. Les cours terminés plus de huit (8) ans avant la date limite de dépôt de demande d’admission ne seront pas pris en considération. Les cours de formation à distance, par correspondance ou en ligne ne sont pas recommandés.

Le Service des admissions peut également accepter les alternatives suivantes : Les « A-Levels » (Royaume-Uni), les cours du Baccalauréat français (année Terminale, Série S), les cours de niveau supérieur du B.I. ainsi que les « AP » de College Board. Des copies officielles des résulats de ces examens doivent être envoyées directement par l'administration centrale de l'examen en question au centre de documentation de McGill (voir coordonnées dans cette section de notre site - sous l'onglet 'Documents justificatifs').

Les cours de niveau universitaire en biochimie ainsi qu’en biologie cellulaire et moléculaire sont recommandés.

Statistiques d'admission

  • 23 étudiants inscrits à la session d'automne 2013 - 15 résidents du Québec, 8 canadiens hors-Québec

Les données suivantes sont offertes à titre de référence et ne sont pas nécessairement de valeur prédictive.

Nombre de candidats 413
Nombre de candidats interviewés 66
La moyenne pondérée de diplomation (MPD) la plus basse des candidats/résidents du Québec interviewés  3.30
La MPD la plus basse des candidats/canadiens hors-Québec interviewés 3.63
La MPD moyenne des candidats/résidents du Québec interviewés 3.71
La MPD moyenne des candidats/canadiens hors-Québec interviewés 3.87
La MPD de la cohorte débutant à l'automne 2013 3.78

Curriculum

Cliquer sur le lien suivant pour avoir vue d'ensemble de notre programme d'études de premier cycle en médecine dentaire [.pdf]

Les fondements de la médecine et de la médecine dentaire

DMD I

BLOCK A

INDS 111 Molecules to Global Health, Credits: 6
Introduction to the scope of medical and dental practice, from the molecular to global health. Basic principles of pathology and pharmacology, concepts of disease, and the role of the physician and dentist in the Canadian health care system.

BLOCK B

INDS 112 Respiration, Credits: 6
Introduction to the anatomy, physiology, and therapeutics of respiratory system diseases, as well as, elements of the physical examination and clinical interview relevant to pulmonary disease will be introduced to students.

BLOCK C

INDS 113 Circulation, Credits: 8
Introduction to anatomy, physiology, pathology and therapeutics of cardiac and circulatory diseases and elements of the physical examination and clinical interview relevant to cardiac disease.

BLOCK D

INDS 114 Digestion and Metabolism, Credits: 8
Introduction to the anatomy, physiology, pathology and therapeutics of gastrointestinal and hepatobiliary diseases and metabolic disorders, as well as, elements of the physical examination and clinical interview to these conditions.

BLOCK E

INDS 115 Renal, Credits: 6
Introduction to the anatomy, physiology, pathology and therapeutics of renal diseases and electrolyte disorders, as well as, elements of the physical examination and clinical interview relevant to renal diseases.

BLOCK F

INDS 116 Defense, Credits: 6
Introduction to the anatomy, physiology, pathology and therapeutics of infectious diseases, immunological disorders and diseases of the skin, as well as, elements of the physical examination and clinical interview relevant to these conditions.

BLOCK G

INDS 117 Infection, Credits: 6
Introduction to the anatomy, physiology, pathology and therapeutics of endocrine disorders, as well as, elements of the physical examination and clinical interview relevant to these conditions.

BLOCK H

INDS 118 Movement, Credits: 6
Introduction to the anatomy, physiology, pathology and therapeutics of disorders of bones, joints, muscles and peripheral nerves, as well as, elements of the physical examination and clinical interview to these conditions.

INDS 119 Clinical Method 1, Credits: 3
Introduction to medical interviewing and communication skills using the Calgary-Cambridge approach to foundational physical examination skills and writing case history using the McGill Case Report template.

INDS 123 Research Fundamentals 1, Credits: 3
Introduction to use of biomedical databases and/or social sciences to identify a body of scientific/scholarly literature; to articulate answerable research questions and hypotheses; and to design research plans related to a selected scientific question.

INDS 125 Reflection and Examination 1
Development of lifelong learning skills; promotion of the integration cumulative knowledge through self-reflection and understanding of the clinical correlation of the factual biological and social sciences learned in INDS 111, INDS 112, and INDS 113.

INDS 126 Reflection and Examination 2
Development of lifelong learning skills, promotion of the integration of cumulative knowledge through self-reflection and understanding of the clinical correlation of the factual biological and social sciences learned in INDS 114, INDS 115, INDS 116, INDS 117 and INDS 118.

DENT 101 Dentistry Apprenticeship 1, Credits: 6
Guiding and mentoring students in their transition from introduction to the practice of dentistry. Students transition from laypeople to dentists, promoting professionalism, a patient-centered approach, and self-reflection with dental management of medically compromised patients using introductory preclinical skills.

DMD II

BLOCK I

INDS 211 Reproduction and Sexuality, Credits: 6
Introduction to anatomy, physiology, pathology and therapeutics of normal sexual and reproductive function and diseases of the reproductive organs, as well as, relevant elements of the physical examination and clinical interview.

BLOCK J

INDS 212 Human Behaviour, Credits: 12
Introduction to anatomy, physiology, pathology and therapeutics of psychiatric disorders and diseases of the central nervous system, as well as, elements of the physical examination and clinical interview relevant to these conditions.

INDS 219 Clinical Method 2, Credits: 1.5
Medical interviewing and communication, physical examination, including communication across social distances and boundaries along with cultural distances, patient safety issues and conducting a full physical examination.

INDS 223 Research Fundamentals 2, Credits: 1.5
Continuation of the research project. Students are required to meet with their chosen investigators once a week as a team to discuss their areas of research.

INDS 225 Reflection and Examination 3
Development of lifelong learning skills; promotion of the integration of cumulative knowledge through self-reflection and understanding of the clinical correlation of the factual biological and social sciences learned in INDS 211 and INDS 212.

DENT 201 Dentistry Apprenticeship 2, Credits: 1
Guiding and mentoring students in their transition from laypeople to dentists, promoting professionalism, patient-centred approach, and self-reflection.

Introduction à la dentisterie clinique

DENT 202 Oral Health, Credits: 8
Anatomy, growth and development of the oro-facial region, including the teeth, composition and function of saliva, the normal oral microflora and some physiology in relation to the oro-facial complex.

DENT 203 Oral Disease, Credits: 4
Caries, periodontal, pulpal and periapical diseases from their etiology to their detection, craniofacial dysmorphology and growth and development problems.

DENT 204 Management of Oral Disease, Credits: 25
Principles of oral medicine and radiology and pre-clinical training in operative dentistry, fixed and removable prosthodontics, preparing students for treating patients.

DENT 205 Dental Public Health, Credits: 3
Principles of public health, behavioural sciences, communication skills, ethical and legal issues relevant to clinical practice, including health education and health promotion, disease prevention, epidemiology and biostatistics, healthcare systems, access to care and evidence-based health care.

Formation clinique

DMD III

DENT 305 Dental Public Health 2, Credits: 3
Oral health promotion in the community, dentist-patient relationship and communication with an emphasis on the needs of underserved populations.

DENT 310 Clinical Practice/Junior Clerkship, Credits: 15
Introduction to clinical dentistry in a multidisciplinary environment with emphasis on information gathering, diagnosis, treatment planning and acquisition of basic clinical skills.

DENT 311 Endodontics 1, Credits: 3
Preclinical laboratory techniques on extracted and artificial teeth, rationale of endodontic therapy; anatomy; diagnosis and management of pulpal and periapical pathology including root canal preparation; obturation; periapical surgery; retropreps; apexogenesis and trauma.

DENT 315 Orthodontics 1, Credits: 1
Basic principles of growth and development, diagnosis, basic orthodontic techniques with clinical experience in preventive, interceptive and limited corrective treatments while assisting senior students.

DENT 316 Pediatric Dentistry 1, Credits: 2
Oral health, oral medicine, prevention and management of disease including restorative procedures in children.

DENT 317 Oral Pathology and Medicine, Credits: 3
The nature, identification and management of diseases affecting the oral and maxillofacial regions.

DENT 318 Periodontology, Credits: 3
Examination, diagnosis, treatment planning and introduction to clinical management of periodontal diseases.

DENT 319 Dental Pharmacology, Credits: 3
A study of the drugs that have special application to dentistry including general anaesthesia

DENT 320 Restorative Dentistry Credits: 7
Diagnosis, treatment planning and restorative procedures to prevent deterioration of healthy teeth and to restore diseased, damaged, worn or lost teeth by means of direct and indirect operative restorations and fixed, removable and implant prosthodontics.

DENT 322 Image Interpretation, Credits: 4
Image interpretations of various conditions affecting the head and neck region and clinical rotation in oral diagnosis and radiology.

DENT 323 Oral and Maxillofacial Surgery, Credits: 4
Diagnosis and management of the oral surgical problems encountered in general practice and exodontia clinical rotation.

DENT 337 Clinical Decision Making, Credits: 2
Development of a treatment plan for patients requiring complete mouth restoration involving multidiscipline restorative procedures with an emphasis on clinical decision making.

DMD IV

DENT 406 Ethics and Jurisprudence, Credits: 1
Law, ethical and professional issues relevant to the practice of dentistry.

DENT 407 Practice Management, Credits: 2
Management of the business of dentistry.

DENT 409 Advanced Restorative Dentistry, Credits: 2
This course will focus on didactic and theoretical aspects of the clinical management of more complex restorative challenges that the senior students might expect to encounter in their final year clinical program or in private practice following graduation.

DENT 410 Clinical Practice/Senior Clerkship, Credits: 11
Comprehensive management of patients with complex oral health needs involving all aspects of clinical dentistry.

DENT 411 Endodontics 2, Credits: 1
Nickel titanium rotary endodontics, ultrasonics, electronic apex locators, problem solving canal obstruction, intracoronal bleaching advanced anesthetic and filling techniques including management of perforations.

DENT 413 Community Clinics, Credits: 2
Oral health care of the underprivileged in outreach community locations and in the hospital environment.

DENT 415 Orthodontics 2, Credits: 3
Principles of growth and development, diagnosis and treatment planning, biomechanics and orthodontic techniques with clinical experience in preventive, interceptive and limited corrective treatments while mentoring junior students.

DENT 416 Pediatric Dentistry 2, Credits: 4
This course comprises lectures, seminars reviewing pertinent literature and clinical treatment of children at the McCall Dental Clinic. The aim of this course is to teach the students comprehensive dental care for children.

DENT 418 Periodontology Seminar, Credits: 5
Comprehensive literature review of examination, diagnosis, treatment planning and clinical management of periodontal diseases.

DENT 423 Oral Maxillofacial Surgery & Pathology, Credits: 5
Diagnosis and management of craniofacial developmental defects, oral disease and surgical problems encountered in dentistry and emergency and exodontia clinical rotation.

DENT 437 Clinical Decision Making, Credits: 2
Development of a treatment plan for patients requiring complete mouth restoration involving multidiscipline restorative procedures with an emphasis on clinical decision making.

Autres exigences

Table Clinics

The Table Clinics program is currently under revision. Students will be required to present a table clinic or perform a comparable activity once during the undergraduate program as announced at the start of the academic year.

Basic Cardiac Life Support

Students are required to be certified in Basic Cardiac Life Support (BCLS; course of the Canadian Heart & Stroke Foundation with a practical component or the equivalent) during every year of the D.M.D. program. Students will be charged $45 for their BCLS certificate.